Categorie: "Sponsoring"

James Blunt en Yuliya Snigir in commercial Mexx Pure

Na Justin Bieber, Justin Timberlake en Mark Ronson heeft nu ook zanger James Blunt een eigen luchtje. Het merk Mexx heeft de Brit gestrikt als gezicht voor zijn nieuwe geur Mexx Pure. Ook het Russische topmodel Yuliya Snigir zit in de campagne en samen zijn ze te zien in bijgaande korte, nietszeggende commercial. De Telegraaf meldt vandaag noemt de sponsorkeuze voor de 38-jarige Blunt, die met zijn romantische single You’re beautiful’ een wereldhit scoorde, ‘opmerkelijk.” En citeert hem als volgt: ”Ik droeg nooit parfum. Ik douche en was, maar daarmee is alles wel gezegd.” Hij begreep dan ook

Fietsgigant Giant wordt mogelijk hoofdsponsor Raboploeg

Fietsenfabrikant Giant overweegt hoofdsponsor te worden van de Raboploeg, meldt NU.nl en diverse andere media. Het Taiwanese merk ziet ook een cosponsorschap als mogelijkheid. In elk geval blijft Giant leverancier voor fietsen en kleding van de ploeg. Deze maand wordt een beslissing genomen. “We willen niet opstappen uit het profwielrennen”, laat worldwide marketingmanager Tom Davies weten. “We houden van het fietsen, omdat dat is wie we zijn.” Rabo’s besluit om te stoppen als sponsor kwam als een verrassing voor Giant, maar het bedrijf ziet ook kansen. “Er was nooit een mogelijkheid om een grotere betrokkenheid bij de ploeg te krijgen en dat vonden we ook prima, maar nu er de kans is om de ploeg over te nemen, moeten we daarnaar kijken“, meent Davies.

Mannenschaatsploeg sponsor BrandLoyalty maakt reclame

BrandLoyalty? ”Market leader in the field of loyalty programmes within the food retail sector.” De mannenschaatsploeg van coach Jac Orie, met onder anderen wereldkampioen sprint Stefan Groothuis en Kjeld Nuis, heeft de komende drie jaar geen zorgen meer, want een geldschieter gevonden in Den Bosch: specialisten in merkentrouw. Zie het team vandaag staan in een advertentie in De Telegraaf. BrandLoyalty is een internationaal werkend bedrijf met 400 man personeel in Den Bosch. Specifieke

Rabobank stopt na 15j met sponsoring Hoofdklasse hockey

Rabobank stopt met de sponsoring van de hoogste competitievorm hockey van Nederland genaamd de Hoofdklasse, aldus diverse media en de bank zelf op haar site. Dames en heren. Of dit gezien moet worden als een bezuinigingsmaatregel is onduidelijk. De Rabobank was sinds het seizoen 1996-1997 gekoppeld aan de module Hoofdklasse en vanaf seizoen 2004-2005 heette de Hoofdklasse competitie de Rabo Hoofdklasse. ”Met het geld dat hierdoor vrijkomt gaat de Rabobank samen met de KNHB en Volvo zich meer richten op ontwikkeling van talenten. De gehele KNHB module Talent wordt en blijft ondersteund door Volvo. De KNHB is opzoek naar een opvolger van Rabobank voor de module Hoofdklasse,” aldus de bank.

Pijnlijk: de consument weet niet wie OS Londen sponsoren

Geen volledig nieuw geluid bij dit soort evenementen, wel weer boeiend en alarmerend voor sommigen: marketeers spenderen honderden miljoenen dollars aan reclame en andere activiteiten rond OS Londen, maar consumenten weten vaak niet die de sponsornamen zijn. Pijnlijker nog: ze denken soms dat de sponsor een concurrerend merk is. Deze conclusie wordt getrokken uit een online onderzoek in de VS van de firma Toluna onder 1034 consumenten, meldt vaksite AdAge. En ik geloof niet dat Amerikaanse consumenten wat dat betreft zo heel anders reageren dan Nederlandse, of zelfs Europese. Een prachtig voorbeeld, we hadden het kunnen raden, is Nike: 37% van de via online onderzochte 1.034 Amerikanen noemde dat bedrijf als sponsor van OS Londen en nog geen kwart, 24%, wist dat niet Nike, maar concurrent Adidas sponsor is… Dat heeft natuurlijk alles te maken met de zoals vanouds grootse Find Your Greatness-campagne van Nike die nu loopt met atleten die buiten Engeland sporten, maar dat wel in steden die ‘toevallig’ Londen heten. AdAge noemt Nike ‘meesters in ambush marketing‘ (ook wel guerrilla marketing genoemd). Bijna de helft (47%) had het bij het juiste eind door Coca-Cola als sponsor te noemen, maar nog altijd 28% noemde Pepsi als sponsor. En 40% wist dat McDonald’s OS Londen sponsorde, terwijl bijna een vijfde, 19% concurrent Burger King als sponsor aanmerkte. Ene Mark reageerde op het onderzoek in de VS door de vraag te stellen, ter verdediging van de sponsors, wie de ondervraagden eigenlijk waren. Want ”after all how many college graduates believe Paris is in Texas.” Meer over het AdAge-artikel in overlees.

Rel: Ralph Lauren-reclame voor Chinese kleding OS Team USA

Relletje in de VS na de onthulling van ABC News, het Amerikaanse tv-station, dat Team USA naar de Olympische Spelen -alle 530 athleten- in in China gemaakte kleding. Maar de kledingsponsor is wel het Amerikaanse Ralph Lauren. De kritiek is begonnen, zoals zo vaak, op de sociale media in de VS. De Chinezen vinden het maar hypocriet, laten ze weten. De twee landen zijn immers dikke handelspartners. En Ralph Lauren? Dat bedrijf zit er flink mee in haar maag, meldt AdAge. Het is uiteraard te laat om nog wat te doen. Maar voor de volgende spelen in 2014 wordt er gekeken of er meer geproduceerd kan worden in de VS, door de Amerikaanse kledingmaker.  “For more than 45 years Ralph Lauren has built a brand that embodies the best of

Zeiler Alex Thomson doet Keel Walk op Hugo Boss-boot

Veel jonge mensen willen artiesten of sportmensen willen worden. Vandaar dat merken zoals Hugo Boss zoveel aan sport sponsoring doen, meldt Marketing Facts’ Viral Friday. In een van hun projecten sponsoren ze de bekende zeiler Alex Thomson, die op deze video The Keel Walk uitvoert. Een spectaculaire stunt, die versterkt wordt door de opzwepende muziek erachter.

Film Spiderman reclame-parade voor Sony-producten

Een iPhone of een iPad zien in de laatste Spiderman film, ‘The Amazing Spiderman‘? Vergeet het maar. De film is één reclame-parade van Sony-producten, meldt Dutch Cowboys, dat beschrijft hoe het concern zich probeert terug te vechten in markten die het verre van domineert. Via wat in het marketingjargon product placement heet. Hoeveel Sony heeft bijgedragen aan de totstandkoming van de film is helaas onbekend.  ”De film Spiderman is één van de beste voorbeelden hoe Sony hun producten inzet in de film in ruil voor de subsidie die ze hebben gegeven voor de film. Zelfs de slechterik in de film gebruikt een Sony Vaio-laptop die verbonden is met een Sony monitor in zijn laboratorium terwijl hij zijn experimenten opneemt met een Sony Handycam camcorder,” aldus DC. En verder komen uiteraard Experia-smartphones en de Sony tablet S voorbij op het witte doek, maar niet in de reclame-trailers. Maar ook Microsoft betaalde mee, dus maakt Spiderman himself gebruik van zoekmachine Bing.

‘Kwaliteit veel Olympische reclame laat te wensen over’

Na EK/WK wordt ook steeds vaker ingehaakt op de Olympische Spelen. Al 23 activatie-campagnes staan op de ‘Olympische Actie Teller van de bureaus Trendbox en Activate & Co. Die teller brengt in kaart welke Olympische campagnes er lopen in Nederland. ”Opvallend is dat Olympische sponsors P&G, Visa en GE  in Nederland kansen laten liggen daar ze hun sponsorship niet commercieel inzetten. NOC NSF partner bedrijven gaan veel actiever om met hun sponsorship,” aldus een persbericht van de bureaus vandaag. Meer kritiek van de bureaus, die zelf uiteraard commercieel garen spinnen bij verhevigde OS-activiteiten: ”De vernieuwendheid en interactie van veel Olympische campagnes laat te wensen over.” Eind juli geeft de consument zijn oordeel op de verschillende Olympische activatie campagnes via het Oranjebarometer-onderzoek.

 

Spits maakt reclame voor Heineken tijdens OS Londen

NOC*NSF en Heineken toonden een tijdje geleden virtuele beelden van het Holland Heineken House in Londen’s Ally Palace (zie ook spotje). Op 27 juli is wordt alles pas onthuld, als de Olympische Spelen beginnen. Het mixen van sport en alcohol is allang geen punt meer tijdens dit soort evenementen. Redactie en commercie mixen evenmin. Sp!ts, het gratis dagblad van de Telegraaf Media Groep, haalt het Holland Heineken House naar Nederland. ”Tijdens de OS plaatst de redactie dagelijks het leukste nieuws, de kleurrijkste reportages en spraakmakendste foto’s uit het huisbulletin The Daily Dutch van het Holland Heineken House in Sp!ts,” meldt Reclameweek. Sp!ts en Heineken Nederland hebben daarvoor een groep van tien studenten en twee docenten van de School voor Journalistiek in Utrecht geadopteerd.