Pijnlijk: de consument weet niet wie OS Londen sponsoren

Geen volledig nieuw geluid bij dit soort evenementen, wel weer boeiend en alarmerend voor sommigen: marketeers spenderen honderden miljoenen dollars aan reclame en andere activiteiten rond OS Londen, maar consumenten weten vaak niet die de sponsornamen zijn. Pijnlijker nog: ze denken soms dat de sponsor een concurrerend merk is. Deze conclusie wordt getrokken uit een online onderzoek in de VS van de firma Toluna onder 1034 consumenten, meldt vaksite AdAge. En ik geloof niet dat Amerikaanse consumenten wat dat betreft zo heel anders reageren dan Nederlandse, of zelfs Europese. Een prachtig voorbeeld, we hadden het kunnen raden, is Nike: 37% van de via online onderzochte 1.034 Amerikanen noemde dat bedrijf als sponsor van OS Londen en nog geen kwart, 24%, wist dat niet Nike, maar concurrent Adidas sponsor is… Dat heeft natuurlijk alles te maken met de zoals vanouds grootse Find Your Greatness-campagne van Nike die nu loopt met atleten die buiten Engeland sporten, maar dat wel in steden die ‘toevallig’ Londen heten. AdAge noemt Nike ‘meesters in ambush marketing‘ (ook wel guerrilla marketing genoemd). Bijna de helft (47%) had het bij het juiste eind door Coca-Cola als sponsor te noemen, maar nog altijd 28% noemde Pepsi als sponsor. En 40% wist dat McDonald’s OS Londen sponsorde, terwijl bijna een vijfde, 19% concurrent Burger King als sponsor aanmerkte. Ene Mark reageerde op het onderzoek in de VS door de vraag te stellen, ter verdediging van de sponsors, wie de ondervraagden eigenlijk waren. Want ”after all how many college graduates believe Paris is in Texas.” Meer over het AdAge-artikel in overlees.

AdAge: ”Respondents who identified brands as sponsors, whether correctly or incorrectly, were then asked if that Olympic sponsorship makes them feel more positive about that brand. Some of the highest response rates were for brands that aren’t sponsors — 54% of respondents said Olympic sponsorship made them feel more positively about Nike, 52% said the same about Burger King and 48% about Pepsi.

”In one of the oddest findings, perhaps influenced by what a pervasive presence Google is in the everyday life of internet users, 16% of respondents incorrectly identified Google as an Olympic sponsor. And 60% of those asked the second question about their feelings toward Olympic sponsors said that the sponsorship made them feel more positively about Google.

”The responses were part of a Toluna Global Omnibus Survey conducted July 16-18 by Toluna, an online panel and survey technology provider to the market research industry.” Aldus het bericht in AdAge.

 

Lees ook:OS Londen: Beckham’s fraaie Samsung Galaxy S3-spotje
Lees ook:Kijker online-tv helft meer open voor reclame dan ‘gewone’ tv-kijkers
Lees ook:Google, AT&T en meer bedrijven VS contra homowetgeving in Rusland
Lees ook:Ophef over ‘Winning takes care of everything’-reclame Tiger Woods en Nike
Lees ook:‘Kwaliteit veel Olympische reclame laat te wensen over’

0 reacties op “Pijnlijk: de consument weet niet wie OS Londen sponsoren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.