Verrassend: reclamebestedingen licht gestegen in januari 2009

De cijfers over de reclamebestedingen buitelen weer over elkaar heen. Onderzoekbureau Nielsen komt met brutocijfers, dat is exclusief kortingen, maar die geven wel een goed beeld van de reclamedruk. En die druk was verrassend, in de eerste maand van dit jaar, na alle sombere berichten. Wat 1,3 pct hoger dan in januari 2008, vooral dankzij hogere buitenreclamebestedingen (plus 23,1 pct), op tv (plus 4,4 pct) en voor sponsored media (plus 2,5 pct). Op publiektijdschriften na (plus 0,8 pct) noteerden alle andere mediumtypen een daling. Maar dat is maar één maand natuurlijk. Alle ogen zijn gericht op het eerste kwartaal dit jaar, vergeleken met kw1 2008, een veel betere indicatie van de reclamedruk. Een daling is helaas onvermijdelijk. De vraag is slechts: hoe groot en welke mediumtypen lijden meer onder de economische crisis (dus ook: reclamecrisis) en welke minder.

Volgens datzelfde Nielsen zijn de bruto reclamebestedingen in heel 2008 met 1,7 pct gestegen naar ruim 6,2 miljard euro. De mediatypen internet (plus 9,8 pct), radio (plus 7,1 pct), folders (plus 4,3 pct) en buitenreclame (plus 3,7 pct) noteerden dat jaar de grootste groei en kwamen dus uit boven dat gemiddelde van plus 1,7 pct.

Het meeste daalden vorig jaar de bruto reclamebestedingen van consumentenelectronica (min 10,6 pct) en zakelijke dienstverlening (min 10 pct). de grootste groei werd genoteerd voor horeca, toerisme en recreatie, met plus 14,9 pct.

De cijfers en nog veel meer verschijnen in het binnenkort door Nielsen te publiceren Jaarboek Bruto Mediabestedingen (ik zeg dus altijd: reclamebestedingen) 2008.

Lees ook:Bruto reclamebestedingen plus 9,4 pct in eerste halfjaar 2010
Lees ook:Mediareclame in 2006: onlinebestedingen groeien snelst
Lees ook:Bruto reclamebestedingen 9,5% omhoog in eerste halfjaar
Lees ook:Bruto reclamebestedingen in Nederland voor ´t eerst boven 6,1 miljard
Lees ook:Bruto reclamebestedingen in media 3,9% omlaag in 2012

Eén reactie op “Verrassend: reclamebestedingen licht gestegen in januari 2009

  1. Ad en Marie Jansen

    “Reclamedruk” – mooi woord. Zelf gebruiken wij eerder woorden als ‘reclamehinder’ en ‘reclame-overlast’, maar ‘reclamedruk’ is ook wel een aardige.
    De druk die reclame op de maatschappij uitoefent, als een onaangenaam gevoel op de borst.
    Wel een bekentenis van reclamebonzen om zo’n woord te gebruiken. Het getuigt van enig realiteitsbesef, bewustzijn dat het niet zo plezierig is wat ze doen. Nu moeten ze daar nog de conclusies uit trekken…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.