Vóór Groupon en ING: Zalando.nl grootste online adverteerder

De Top 5 adverteerders op internet op basis van bruto mediabestedingen/bmb -dus op basis van tariefkaart, exclusief kortingen- in het derde kwartaal van 2011 wordt aangevoerd door Zalando.nl met €4,8 m. Dat meldt site MediaOnderzoek op basis van cijfers van onderzoekbureau Nielsen. De totale bmb van deze adverteerder over alle mediumtypen gemeten bedroegen € 7.9 m. Het aandeel van internet in het bruto mediabudget was 60%; tv had een aandeel van 38%. Na Zalando had Groupon de hoogste bmd op internet met € 4,6 miljoen. Dat was vrijwel het gehele bruto mediabudget. ING is de eerste ‘traditionele’ adverteerder in de top 5 internetadverteerders met € 4,2 m. Dat betekent dat iets meer dan de helft van de totale bmb van € 8,2 m. van deze bank naar online display advertising gaat. Aan tv werd in dezelfde periode € 2,7 m. besteed.De NS besteedde een derde van de totale bruto mediabestedingen van € 11,5 m. aan internet: € 3,8 m. Televisie was met de helft van de totale bmb het belangrijkste mediumtype voor de NS. Simpel completeert de top 5 online adverteerders met een bruto online budget van € 3,6 miljoen. Daarmee heeft internet een aandeel van bijna 30% in het totale bruto mediabudget van het telecombedrijf. Veruit het grootste deel van de bestedingen gaat met € 7,2 m. naar tv. Aldus MediaOnderzoek.

Eerder deze week maakte Nielsen al bekend dat de bmb in het derde kwartaal van dit jaar aan online display advertising bijna € 162 m. bedragen. Het onderzoekbureau stelt dat internet na tv en dagbladen het derde mediumtype in Nederland als het gaat om advertentiebestedingen. De channels Dagbladen en Nieuws & Opinie hebben met 26% en 25% het grootste online bestedingsaandeel. De grootste branche is Telecom/ICT met 16%. De cijfers en aandelen zijn afkomstig uit de de nieuwe registratie van online display advertising die Nielsen per 1 juli 2011 is gestart. De site MediaOnderzoek.d

Lees ook:Dagbladen marktleider online display reclame: 26%-aandeel
Lees ook:Bruto reclamebestedingen in Nederland voor ´t eerst boven 6,1 miljard
Lees ook:Netto uitgave online-reclame met 40 pct gestegen
Lees ook:Bruto reclamebestedingen in media 3,9% omlaag in 2012
Lees ook:Netto reclame-omzet 3,7% omhoog in eerste helft ’14

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.