Reclame besteed in media 5,6% omlaag in eerste helft dit jaar

Adverteerders besteedden in de eerste helft van het jaar 5,6 procent minder in de media -in totaal €2,73 miljard- dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt onderzoekbureau Nielsen in een persbericht, met de aantekening dat het om bruto bedragen gaat, dus er is geen rekening gehouden met kortingen of andere (kwantum)prijsafspaken tussen adverteerders, mediabureau en media-exploitanten. Oftewel: de netto daling van de reclamebestedingen zou nog wel eens meer geweest kunnen zijn. Vrijwel alle mediumtypen werd getroffen door een daling van de bruto bestedingen. De sterkste daling is die bij de gedrukte media: min 11,4 procent. Op tv was sprake van een afname met 3 pct. De reclame op de radio liep terug met 8,5 procent. De bestedingen aan reclamefolders stegen wel, met 1,6 pct. Als je naar de branches kijkt zie je dat retailreclame is gestegen (plus 3 pct), vermoedelijk dankzij de prijzenoorlogen. Maar reclame besteed aan consumenten electronica daalde 30,6 pct in januari t/m juni. En financiële dienstverleners besteedden bruto zelfs 33,2 pct minder in januari t/m juni 2009.

Lees ook:Reclame-inkomsten stijgen eerst helft 07, vooral dagbladen profiteren
Lees ook:Bruto reclamebestedingen in media 3,9% omlaag in 2012
Lees ook:Conclusie onderzoek Nielsen: ‘Adverteerders massaal naar internet’
Lees ook:Internationale reclamebestedingen ruim 7 pct omlaag in KW1 09
Lees ook:Reclame-bestedingen 4 pct omlaag in 4de kwartaal 2008

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.