Online advertenties worden in toenemende mate geblokkeerd en Google’s gratis webbrowser Chrome lijkt daar in hoofdzaak verantwoordelijk voor. Dat blijkt uit onderzoek van Pagefair en Adobe, zo meldt Emerce vandaag. Bijna vijf procent van de internetgebruikers blokkeert advertenties met zogenoemde ad blockers. Een kwart van die gebruikers komt uit de VS. Vooral jongeren tussen 18 en 29 maken er gebruik van. In het afgelopen jaar is het gebruik van deze software met 69 procent gestegen, en Googles Chrome lijkt met name verantwoordelijk voor die groei omdat daarmee makkelijk bepaalde add-ons (toevoegingen) kunnen worden geïnstalleerd. Van de ad blocker-gebruikers heeft 63 procent Chrome en 26 procent Firefox. De andere browsers Opera, Safari en Internet Explorer zijn in de minderheid. Als reden geven gebruikers op dat zij liever geen advertenties zien, dertig procent vindt ze ‘te indringend’. Weer anderen maken zich zorgen over hun privacy. Aldus nog steeds Emerce.
Lees ook:‘Mobiele reclamegroei Android overtreft die van iOS’
Lees ook:Voorlichtingscampagne over gebruik adblockers overwogen door internet wereld
Lees ook:Verjaarsreclame voor Firefox dat 5 jaar bestaat
Lees ook:‘Groei personeelsadvertenties zwakt af’ – in bladen en op internet
Lees ook:IE 10-spotje van Microsoft drijft spot met oudere versies