Nederlanders massaal tegen nachtelijke reclameverlichting

Negen van de tien Nederlan- ders wil dat reclameverlichting 's nachts uit gaat. Dat blijkt uit een onderzoek van Stichting Natuur en Milieu en De Provin- ciale Milieufederaties, onder 1000 Nederlanders, aldus het ANP. Het gaat om  verlichting van reclamemasten en het aanlichten van kerken, monu- menten, gemeentehuizen en kantoorpanden. Respectievelijk 88,9 procent (reclameverlichting) en 86,5 procent (sierverlichting) vindt het een goed idee als deze verlichting voortaan 's nachts uitgaat. De organisaties willen

dat het kabinet en gemeenten zo snel mogelijk regels opstellen die een einde maken aan reclame- en sierverlichting tussen 00.00 en 06.00 uur.

De ondervraagden willen in ruime meerderheid (77 procent) dat de overheid regels opstelt om de toename van nachtelijke reclame- en sierverlichting te stoppen. Slechts 8 procent van Nederland vindt dat de overheid zich daar niet mee moet bemoeien. Belangrijkste redenen om tegen de nachtelijke verlichting te zijn, zijn energiebesparing en het tegengaan van lichthinder.

De organisaties houden 27 oktober de derde Nacht van de Nacht met activiteiten in het hele land.

Lees ook:Onderzoek: Nederlanders positief over overheidscampagnes
Lees ook:Spreken overheidscampagnes jongeren eigenlijk aan?
Lees ook:Nederlandse publiek wil af van tv-seksreclame op late avond
Lees ook:‘Afspraken rondom kinderen en reclame goed nageleefd’
Lees ook:TV-reclame over leningen ergert kijkers ‘massaal’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.