Categorie: "Issue advertising"

Argentinië verweert zich per advertentie tegen Amerikaanse ‘aasgier’ beleggers

Wat nou voetbal belangrijk… ”Het betalen van de aasgier hedge fondsen leidt tot bankroet.” Meldden onlangs peperdure advertenties van de Argentijnse regering in gezaghebbende Amerikaanse dagbladen, van de Wall Street Journal (bArgentinie fin adsijgaand, met dank aan tweet Bloomberg’s Katia Porzecanski) tot The New York Times en The Washington Post. Het land heeft rechtszaken aan de broek als gevolg van een schuld van meer dan $1.3 miljard dollar aan beleggers/hedge fondsen waardoor een bankroet van het land -niet de eerste keer- dreigt. President Christina Fernandez de Kirchner voelt zich nu genoodzaakt het Amerikaanse volk in te schakelen via deze issue advertising in de strijd tegen enkele hedge fondsen. Haar land mag van een Amerikaanse rechter niet doorgaan met het afbetalen van

Zorgen over Daan en Thijs ook per advertentie naar Eerste Kamer

De ‘Wat is het verschil tussen Daan en Thijs‘-advertentie vandaag is een oproep richting Eerste Kamer via de krant om niet in te stemmen met de voorgestelde Jeugdwet. Daarin wordt psychische zorg voor kinderen vanaf 2015 geregeld. Issue advertising dus, ondertekend door zeer belangrijke partijen: de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie, het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP), GGZ Nederland en heDaan en Thijst Landelijk Platform GGz. Daan heeft een nierziekte, Thijs autisme. Allebei krijgen ze medische zorg, vergoed uit het basispakket in hun zorgverzekering. Voor Thijs dreigt er een probleem. De ondertekenaars in de advertentie in de Volkskrant stellen vragen, die ze feitelijk al beantwoorden. Ze geloven niet dat het gaat werken als gemeenten de psychische zorg op zich gaan nemen, zoals voorgesteld in die wet. ”Wij willen psychische zorg aan Thijs en alle kinderen en hun ouders kunnen blijven garanderen!” eindigt de advertentie. Zorgen kun je delen via deze FB-pagina. KLIK op advertentie om wat te vergroten. In de overlees is de tekst goed leesbaar te zien (ook daarop moet je klikken).

Spaar ons pensioen roept de FNV nu tegen de senaat

FNV pensioen nieuwDe tekst van de inhaker is identiek aan die van juni dit jaar, op één zinnetje na. De vorige FNV-advertentie was gericht op leden van de Tweede Kamer, deze op de leden/lobbyisten van de Tweede Kamer-spelende Eerste Kamer. Stond onder meer achterop de Volkskrant, maar bij voorbeeld ook in Sp!ts vanochtend (KLIK erop om wat te vergroten). De Telegraaf meldt vanochtend dat er hoop is voor de ondertekenende partijen, inclusief het Verbond van Verzekeraars. Ik citeer de wakkere krant: ”Het kabinet dreigt vandaag bakzeil te halen in de Eerste Kamer. De oppositie -nodig voor een meerderheid- blijft onverminderd kritisch over de pensioenplannen. Daardoor lijkt de grootste besparing uit het regeerakkoord te gaan stranden in de senaat.”

Baas Fyra richt zich tot treinreizigers in dagbladavertentie

In een opvallende, paginagrote advertentie in een paar dagbladen vanochtend richt de topman van Fyrabouwer AnsaldoBreda zich rechtstreeks tot de Nederlandse treinreiziger. En, indirect, tot de Nederlandse politiek. Het pleidooi van Maurizio Manfelloi komt erop neer dat als de NS, dat de Fyra weigert en daardoor een rechtzaak aan haar broek heeft, gewoon meewerkt, er over een half jaar voldoende hogesnelheidstreinen kunnen rijden. In de advertentie, waarvan dFyra brief topmane complete tekst te lezen is in de overlees, houdt RvB-voorzitter vol dat de problemen met de Fyra op het traject Amsterdam-Brussel niet onder de verantwoordelijkheid van de Italianen vallen. Hij garandeert Nederlandse treinreizigers dat over een halfjaar ‘voldoende treinen’ kunnen worden ingezet om de dienstregeling over de hsl op te starten. Het is hiervoor wel ‘dringend noodzakelijk’ dat NS weer met AnsaldoBreda gaat samenwerken, zo ‘verzekert’ Manfellotto vandaag in de advertenties in De Telegraaf en Metro. NS en het Belgische NMBS dumpten in juni de V250, die het na een moeilijke start in december nog geen zes weken op de HSL-zuid volhield. Volgens de Italiaan kunnen alle problemen in ‘korte tijd’ kunnen zijn opgelost, ‘inclusief de aanpassingen die nodig zijn om de treinen ook in extreem slecht winterweer te laten rijden’. “Ook al waren deze aanpassingen niet voorzien in ons contract met de NS”, voegt hij er aan toe in de advertentie.

Uitstel accijnsverhoging sigaretten ‘doodzonde’ zegt advertentie

Issue advertising. Een sloot betrokken organisaties ondertekent deze advertentie die het -dubbelzinnig- ‘doodzonde’ noemt dat de geplande accijnsverhoging op sigaretten is uitgesteld. Want jaarlijks starten tienduizenden jongeren in Nederland met roken. Zo zeggen de initiatiefnemers, zo te zAccijns sigarettenien de Hartstichting en de Alliantie Nederland Rookvrij, die ook meer informatie verstrekken via hun sites. De bijna 40 organisaties en bedrijven doen in de advertentie (KLIK erop om wat te vergroten) een ”dringend beroep op de politiek om volksgezondheid boven de financiële argumenten te stellen.”  In de overlees is de tekst onderaan goed te lezen, en zijn de ondersteunende bedrijven en organisaties redelijk te herkennen. De advertentie stond gisteren onder meer in Het Parool en de Volkskrant, dagbladen van de Persgroep Nederland.

‘Stop de forensentaks’-advertentie van 11 organisaties

In Den Haag wordt een coalitie gesmeed en tevens gewerkt aan de contouren van een regeerakkoord, en de nieuwe Tweede Kamer gaat aan de slag: een goed moment voor belanghebbende organisaties om aan te kloppen, bij voorbeeld via de media. Issue advertising wordt dat wel genoemd, of advocy advertising. Daarmee wordt geen dienst op product verkocht. Stop de forensentaks is de boodschap van 11 organisaties. Er lijkt nu een ruime kamermeerderheid te zijn tegen dit milieuvoorstel, wat volgens de vele tegenstanders echter neerkomt op ‘belasting op werken.’ Misschien is de oproep in de krant overbodig. Maar de ANWB, Bovag, CNV, FNV, MHP, MKB, NS, RAI Vereniging, Rover, VNA (de autoleasers) en VNO NCW nemen liever geen risico. ”Maak daar werk van uw verkiezingsbelofte en haal de forensentaks zo snel mogelijk van tafel. Als u nu niets doet, is de forensensentaks per januari 2013 alsnog een feit. Wij rekenen op u,” aldus de advertentie in De Telegraaf vandaag over het behoud van de onbelaste reisvergoeding. KLIK erop om wat te vergroten.

 

Tandartsen bepleiten voortduren experiment vrije tarieven in advertentie

Wij roepen iedere politicus op om dit experiment nu te laten voortduren en pas eind 2012 op basis van deugdelijke gegevens te oordelen.” Is de oproep van de beroepsvereniging van ‘s lands tandartsen en mondspecialisten via de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde/NMT in een voorpagina advertentie vandaag in De Telegraaf. In de Volkskrant stond-ie niet; vreemd. De oproep volgt op het voornemen van enkele politieke partijen in de Tweede Kamer om het vrije markt-experiment met de vrije tandartstarieven nu al te staken omdat veel tandartsen de tarieven fors verhoogd zouden hebben. ”Zo ga je niet met de mondzorg in Nederland om,” zegt de NMT, dat claimt dat de kosten van tandartsbezoek ‘niet of nauwelijks’ zijn gestegen.

Tabakkers en pomphouders strijden tegen accijnsverhoging

Dit raakt onze concurrentiepositie op een ongekende manier.” In een advertentie in de dagbladen vandaag, van de Volkskrant tot De Telegraaf, richten de zelfstandige ondernemers in de tabaksdetailhandel en de zelfstandige tankstationhouders zich tot de leden van de Tweede Kamer. Ze willen niet meer dan €180 miljoen betalen voor accijnsverhoging en dat bedrag moet inclusief de aangekondigde btw-stijging zijn. Anders gaan Nederlanders hun tabakswaren ‘massaal over de grens kopen’ en ‘lopen 1.500 bedrijven en 10.000 werknemers in de grensstreken groot gevaar,’ zeggen ze. Een link naar een site waar de advertentietekst nog eens nagelezen kan worden ontbreekt, vreemd genoeg, dus ik hoop dat het hier leesbaar is (KLIK op advertentie om ‘m wat te vergroten).

Vereniging Eigen Huis waarschuwt voor huizenmarkt als ‘doodlopende straat’

Naar voor ze, de inhaker van de Vereniging Eigen Huis -ook wel issue advertising genoemd- richting kabinet ging de mist in. Daarom toch maar een advertentie geplaatst, richting hun bijna 700.000 (!) leden en andere betrokkenen. Met, in de kop, een waarschuwing over de vastgelopen woningmarkt (zie overlees) en de opmerking dat hun ‘integraalplan’ voor die markt  bijna klaar was om te presenteren. En toen viel het kabinet. Ik zou denken: jeetje, daar heb je toch zeven weken de tijd voor gehad. En: wat de woningmarktadvertentie in de kranten vandaag (klik erop op te vergroten) wat onduidelijk maakt is de koppeling aan het werven van leden voor de ledenraad. ”Eens in de vier jaar gaan onze stembussen open. Dan kiezen onze leden de ledenraad. En één ding is zeker: bij ons zitten ze de rit wèl uit. Bent u lid, breng dan uw stem uit op eigenhuis.nl.” De eerste

regels van de advertentie van Vereniging Eigen Huis luiden: ”Mooi is dat. Zijn we bijna klaar om een integraal plan voor de vastgelopen woningmarkt te presenteren, valt het kabinet. Geen beste timing, want verkiezingen kosten tijd. Tijd die wij niet hebben. Er moet snel iets gebeuren om de woningmarkt voor eens en altijd vlot te trekken. Om starters een kans te geven. Om wonen betaalbaar te houden. Dat is waar wij voor strijden. Voor en met onze 687.321 leden. Eens in de vier jaar, etcetera.”

Pelsdierhouders proberen het weer eens, nu met advertentie

Vanaf mei vorig jaar roerden ze zich geregeld, met spotjes op de buis, de NFE, de Nederlandse Federatie van Edelpelsdierhouders. Ze worden in hun voortbestaan bedreigd door de overheid, zeggen ze. Ze geven de moed niet op, want vandaag verscheen in o.m. de Volkskrant een advertentie van een hele pagina waarin ze het belang van het voortbestaan van hun bedrijfstak verdedigen. Onder de kop ‘De waarde van het boerenverstand.” De tekst onder meer: ”Deze bloeiende bedrijfstak levert de Nederlandse schatkist elk jaar minimaal vijftig miljoen aan belastinggeld op.” En ”nog nooit een cent subsidie ontvangen.” Weer een sterk voorbeeld van issue advertising, via het dagblad communiceren met de diverse doelgroepen in politiek Den Haag. Vermoedelijk weer bedacht door lobbyist Kay van der Linde.