Zorgverzekeraars willen praten over clichés in nieuwe advertentie

Zorgverzekeraars clichesJe kan erover denken wat je wil, maar een mooie, duidelijke advertentietekst is het weer, vind ik zelf, van de Nederlandse Zorgverzekeraars. Over clichés, geplukt van achterop de Volkskrant vandaag, maar ook te zien in andere kranten van de Persgroep (zie ‘merken’). ‘Hoeveel clichés kan de discussie over ons zorgstelsel nog verdragen‘ kopt de advertentie. Als je erop KLIKT wordt-ie groter, maar niet leesbaar, helaas. De complete tekst is echter HIER te lezen. Wij beperken ons tot enkele citaten eruit. De clichés: zorgverzekeraars zijn machtswellustelingen en kille boekhouders. Specialisten zijn grootverdieners. Huisartsen zijn eigenwijs. Psychiaters willen geen verantwoording afleggen. ”En, o ja, de aandeelhouders van dezorgverzekeraars steken elk jaar miljoenen in hun zakken. Misschien zelfs miljarden.” Aldus de tekst.

De grote veranderingen die een kleine tien jaar geleden in de zorg zijn doorgevoerd, hebben de relatie tussen zorgverleners en zorgverzekeraars behoorlijk onder druk gezet. ”Zolang die spanning bij alle betrokkenen het beste naar boven haalt, is dat prima. Maar intussen kun je je afvragen hoe gezond die spanning nog is. Discussies over contracten, controles, vergoedingen, kwaliteit en administratieve druk hebben de relatie tussen zorgverleners en zorgverzekeraars beschadigd. Er is in een aantal gevallen sprake van wantrouwen en wederzijds onbegrip,” aldus de tekst.

Vandaar het willen aangaan van een ‘gesprek met open vizier,’ gericht op het vinden van concrete verbeteringen en herstel van het vertrouwen.” Zie weer de Zorg Dialoog-site van de verzekeraars voor meer informatie en reactiemogelijheden.

De advertentieteksten worden geschreven door een van ‘s lands beste copywriters, Peter van Zijp, van reclamebureau BVH in Rotterdam (onder meer bekend ook van de rake spotjes voor Klaverblad Verzekeringen).

PS En toch. En toch bekruipt mij weer het gevoel dat Zorgverzekeraars Nederland met deze dialoog-campagne vooral eenrichting communicatie pleegt. En wil plegen. Door vooral, maar dan wel op een andere, oorspronkelijke manier, uit te willen leggen wat ze allemaal doen, en goed doen voor ‘s lands zorg. Maar wat sommige lieden maar niet willen snappen. Want zoveel kunnen de zorgverzekeraars niet veranderen of, als je wil, verbeteren aan hun eigen handelen, mede door overheidsmaatregelen. En mede gezien de concurrentieverhoudingen binnen die branche zelf.

Lees ook:Zorg gaat helaas over geld zeggen zorgverzekeraars die in advertentie op een dialoog aansturen
Lees ook:Zorgverzekeraar DSW zet zich per advertentie af tegen ‘eenheidsworst’ van ‘de andere verzekeraars’
Lees ook:‘Nee’ moeten verkopen nieuwe onderwerp Zorgdialoog-advertentie verzekeraars
Lees ook:Anouk’s ‘I’m a cliché’ reclame voor cd ‘To Get Her Together’
Lees ook:Half bekend Nederland steunt ‘Red de zorg’ volkspetitie in advertentie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.