‘Afspraken rondom kinderen en reclame goed nageleefd’

De in 2010 aangescherpte Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV) wordt nageleefd. Dat blijkt uit de jaarlijkse peiling van de regels rondom kinderen en reclame die de Stichting Reclame Code (SRC) in opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) uitvoerde, zo meldt Fonk Online op grond van een persbericht. ”De levensmiddelenfabrikanten houden zich aan de restrictie om geen reclame meer te maken gericht op kinderen tot 7 jaar. Daarnaast houdt het merendeel van de bedrijven zich aan het ‘comply or explain’ principe. Dat wil zeggen dat de meeste bedrijven geen reclame voor voedingsmiddelen richten op kinderen tussen de 7-12 jaar.” Wanneer zij dit toch doen, lichten zij hun beleid toe op www.zorgvuldigereclame.nl. Wel blijkt uit de peiling dat aanbieders van levensmiddelen zich meer bewust moeten worden van reclame-uitingen op hun websites. Uit cijfers van Spot en Nielsen blijkt bovendien dat in Nederland het totaal aan TV-reclames rondom voeding gericht op kinderen tussen 2009 en 2012 is afgenomen. Het totaal aan bruto mediabestedingen in 2012 is met 51 procent gedaald ten opzichte van 2009.  Het totaal aantal seconden daalde 17 procent, aldus Fonk. Mijn vraag: afgenomen, maar online gecompenseerd door een toename van reclame-activiteiten?

Lees ook:‘Afspraken over reclame gericht op kinderen goeddeels nageleefd’ zegt levensmiddelenbranche na onderzoek SRC
Lees ook:‘Nieuwe mediawet moet regels bevatten voor kinderreclame/voedsel’
Lees ook:Tandenborstel logo exit in reclame voor zoetwaren
Lees ook:Kinderen ergeren zich aan leningenreclame
Lees ook:‘Voedingsindustrie staakt reclame gericht op jonge kinderen’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.