Roorda: ‘Wat zo’n fusie doet met het merk ABN Amro? Helemaal niks’

Of zo'n fusie wat doet met het merk ABN Amro, willen wij wel weten van reclameman en BNR Nieuwsradio-columnist Eugène Roorda. En met de merkbeleving en de goodwill van het merk, vult hij zelf aan. En met de gedane investeringen? De loyaliteit en liefdesgevoelens van klanten voor dat merk? Roorda: ‘'Persoonlijk denk ik: uiteindelijk helemaal niks.'' Dat komt volgens hem, zo zegt hij in zijn radiocolumn vandaag, omdat banken de afgelopen decennia complexe financiële bureaucratieën zijn geworden. Die meespelen in een te grote geld- wereld en het contact met het gewone leven zijn kwijtgeraakt. In onze

perceptie zijn banken 0800 nummers en voor 0800 nummers is het lastig enthousiast worden. De menselijke maat is uit bankenland verdwenen en dat maakt banken tot koude merken.''

Dat wordt weliswaar gemaskeerd door vrolijke reclame en hippe kantoren, zegt hij, maar van menselijk wel en wee is geen sprake en kan ook geen sprake meer zijn. ‘'Merkwaardig is dat wél gezien de belangrijke financiële beslissingen die langskomen in ieders leven. En toch slagen banken er niet in om mensen op gevoelsniveau werkelijk aan zich te binden.''

Met uitzondering van de Rabobank, aldus Roorda, in het dagelijks leven creatief directeur en oprichter van Roorda Reclame. ‘'Daar voel je nog dat vleugje menselijkheid en alledaagsheid, dat gewone wat de consument zo graag wil voelen in zijn hang naar een relatie.''

(Foto: Trouw)

De fusie tussen ABN Amro en Barclays of Fortis of Scotland of Santander gaat dus in merkbegrippen weinig teweeg brengen, weet de BNR-columnist. ‘'Er wappert straks een ander vlaggetje, er komt een ander logo in de commercials, je krijgt een ander pasje. En de nieuwe speler komt ongetwijfeld met nieuwe goedbedoelde beloftes. Intussen doen we een plas en alles blijft zoals het was. Wachtend op die nieuwe persoonlijke accountmanager die dag en nacht voor je klaar staat.''

Lees ook:Roorda: ‘Bij banken voelen klanten zich mieren met rugnummers’
Lees ook:Stemmers Reclamewereld.blog geen voorstander exit Postbank
Lees ook:ABN.Amro en Fortis gaan samen, maar wij gaan vóór
Lees ook:Zorgen voor reclamemakers: A-merk verliest statuur in supermarkt
Lees ook:Teun contra Fatima: ‘Getverdemme, ABN Amro’

6 reacties op “Roorda: ‘Wat zo’n fusie doet met het merk ABN Amro? Helemaal niks’

  1. Redactie, Michael

    Volgens een onderzoek van Maurice de Hond zou een-derde van de rekeninghouders overwegen om op te zeggen, vooral de wat ouderen. Ik denk niet, Hans-Peter, dat hij met dat soort effecten rekening heeft gehouden.
    Maar vergeet niet, ook over de Postbank doen al maanden geruchten de ronde. Vervangen door ING Direct, tzt. Terwijl de Postbank het uitstekend doet, de laatste jaren.
    Misschien wordt de Rabobank wel de lachende derde.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Jos

    Het zal wel van persoon tot persoon verschillend zijn, maar ik heb persoonlijk bij geen enkele van de grote banken een voelbare merkbeleving, althans geen positieve. Ze knallen veel te vaak wat ze hebben opgebouwd weer omver met nieuwe campagnes/thema’s. Het oude liedje… De meeste Communicatie-managers zijn nu eenmaal geen sterke merkenbouwers, en als ze dat wel zijn, zijn er altijd de grillen van het senior management dat reclame alleen van belang lijkt te vinden om tijdens hun golfpartijtje over te kletsen met de vrinden.
    Onbegrijpelijk hoe ABN trouwens de laatste jaren bezig is geweest om een kompleet chaotisch en bovenal onsympathiek merkbeeld neer te zetten ondanks forse uitgaven. Maar ook dat kan natuurlijk aan mij liggen. Misschien beleven de trouwe klanten dat anders.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Redactie, Michael

    ABN Amro heeft veel gerommeld met het merkbeeld, ja. Telkens weer een nieuwe, andere campagne. Niet goed. Weet je nog die periode van ”De” Bank? Met dat groen? Dat was van Kuiper (die nu de Postbank doet) en Schouten. Dat was consistent en goed, maar dat moest ook weer verdwijnen. Toen die cartoons met de man van het melk als stem, Peer M. Tja. Gerommel. En daarvoor zat nog weer wat anders. We zijn het helemaal eens.
    Maar wat mijn bank nu doet slaat alles: niet EEN berichtje heb ik van ze gekregen. Ben nota bene preferred banker (eh, niet doorvertellen dat ik in de VUT zit, he, haha).
    Alles over fusies, overnames, mogelijk opsplitsen, topman weg als rijke man (:-) of half weg, moeten we maar in de krant lezen. Joost Ravoo maakte zich er al boos over op Commlog, terecht.
    Ik doe ook zaken met Rabobank en de Postbank en ik heb bij die eerste alvast wat informatie opgevraagd. Het zint mij helemaal niet hoe dat gaat. Al heb met de filiaalmedewerkers altijd prima contact, al jaren, wat mij nog even weerhoudt van drieste stappen.

      /   Beantwoorden  / 
  4. hans-peter

    Je wordt op je wenken bediend. Vandaag een keurig briefje in de post van de voorzitter directie ABN AMRO Nederland, namens alle medewerkers.

    “…Het is u ongetwijfeld niet ontgaan: in de media is op dit moment veel aandacht voor onze bank in verband met een mogelijke overname of fusie. Ik kan me voorstellen dat u daar vragen over hebt.

    Op dit moment is nog niet te voorzien wat de uitkomst zal zijn. Maar los daarvan wil ik één ding voorop stellen: we zijn er voor u en we blijven er voor u. Onze dienstverlening blijft op hetzelfde niveau als u van ons gewend bent. Daar mag u mij en mijn 20.000 collega’s aan houden, etc etc”

    Verder het emailadres van de hoogste baas voor vragen die de vaste contactpersoon niet kan beantwoorden. Chapeau.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Redactie, Michael

    @Hans-Peter: dank voor je opbeurende posting (:-), ik kijk vandaag zeker met spanning uit naar de brievenbus…
    Chapeau, okay, maar het heeft wel erg lang geduurd, zeg! Wanneer verschenen de eerste berichten niet in de media, die vervolgens correct bleken te zijn?
    Eigenlijk hadden we al bericht moeten krijgen toen dat hedgefonds lastig begon te doen. Zelf Wellink sprak zich uit, maar de bank zweeg naar zijn rekeninghouders toe.
    Maar goed: better late than never, zeggen ze in Barclaysland.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.