Zorgen voor reclamemakers: A-merk verliest statuur in supermarkt

Het A-merk in het levensmiddelen- kanaal verliest hard hollend zijn eens zo vermaarde statuur, omdat die A-merken de laatste jaren niet of nauwelijks geïnnoveerd hebben, zegt reclamemaker Eugène Roorda. Hij is het roerend eens met marketing- en reclameadviseur Rob Benjamens, die deze ontwikkeling signaleert in het boekje ‘'Waar gaat het naartoe met het A-merk?'' En dus worden die A-merken nu links en rechts ingehaald door ‘'private labels die vaak net zo goed zijn in kwaliteit en soms zelfs beter zijn dan het A-merk'', zegt Roorda vandaag in zijn column op BNR Nieuwsradio. ‘'Althans, zo wordt dat ervaren door de consument, dus is het zo, en dus heb je een probleem.'' Zorglijk ook voor reclamemakers, want

als A-merken weggeconcurreerd worden bij de supers, valt er weinig reclame meer voor te maken. Roorda zegt dat niet, maar denkt dat vast. ‘'De A-merk fabrikanten staan er glazig bij te kijken hoe de Appies en Dirken van deze wereld hen de merkkaas van het brood eten.'' De macht is aan de retailer volgens Benjamens, aldus Roorda.''Omdat de A-merken géén verhaal meer hebben, laat staan een sterk verhaal. Er is geen emotionele of abstracte of spirituele reden meer om ze te kopen. En die reden moet er wel zijn want op productfunctioneel niveau is er geen verschil meer.''

Benjamens houdt de bazen van merken verantwoordelijk voor hun eigen erosie en dat is terecht, zegt Roorda, in het dagelijks leven creatief en oprichter van Roorda Reclame. Roorda: ‘'A-merken moeten zich voortdurend verbeteren, dat is de reden van hun bestaan. De consument centraal stellen in je denken en opereren, het is het enige pad naar meer merkkracht, meer marktaandeel en duurzame verdiencapaciteit. Rob Benjamens geeft de A-merken een prima schop onder de kont.''

 

Lees ook:Roorda: ‘Wat zo’n fusie doet met het merk ABN Amro? Helemaal niks’
Lees ook:Roorda: ‘Heimwee naar Fortuyn? Dat gaat wat ver’
Lees ook:Roorda: ‘Waar sommige merken komen, gaat het licht aan’
Lees ook:Roorda: ‘Premiers gaan niet op zeepkisten staan’
Lees ook:‘Kruidenierenoorlog, want verder weinig te melden?’

5 reacties op “Zorgen voor reclamemakers: A-merk verliest statuur in supermarkt

  1. Jos

    Het was dan ook verbazigwekkend om te zien hoe de A-merken-leveranciers in de prijzenoorlog in de supermarkten reageerden als de meest amateuristische middenstanders: ze trokken hun reclamebudgetten in omdat de marges onder druk kwamen. Duhhh. Zelfs de meest simpele winkelier weet tegenwoordig al van anti-cyclisch adverteren. De A-merken zitten erbij en kijken ernaar. Bang voor omzetverlies, bang voor de grote retailers, en dan blijft er gewoon niets over van strategie en innovatieve krachtsinspanningen. Ook A-merken blijken dus kruideniers te zijn.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    ”Ook A-merken blijken dus kruideniers te zijn.” En de kruideniers zijn A-merken aan t worden …

      /   Beantwoorden  / 
  3. Jos van Liempd

    Juist. Dat bedoel ik. Het wachten is nu (voorspelbaar qua cyclus?) dat Grote Kruideniers A-merken gaan opkopen. Albert Heineken? Of dat A-merken Kruideniers gaan inlijven? Unilever Lekker en Laag??

      /   Beantwoorden  / 
  4. Jos van Liempd

    Volgens mij is het probleem on 2nd thought misschien juist wel dat de A-merken kruideniers in dienst hebben genomen…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.