Roorda: ‘Bij banken voelen klanten zich mieren met rugnummers’

Banken, ze laten reclamemaker Eugène Roorda niet meer los, dankzij ABN Amro. ‘'Rijkman Groenink zegt dat het niks uit maakt voor de klant, of het ABN Amro of Barclays wordt, met andere woorden het wordt niet beter en niet slechter.'' En dat is nu juist het probleem voor de consument, verklaart hij in zijn radiocolumn voor BNR Nieuwsradio vandaag. ‘'De dienstverlening is bij de banken nog altijd mager, je moet bijna moeite doen om ergens klant te worden. Van gastvrijheid of hartelijkheid is weinig te merken, terwijl elke grote dienst- verlener je kan vertellen dat het daarom gaat. En nergens

anders om.'' Roorda, in het dagelijks leven creatief directeur/oprichter van Roorda Reclame, vervolgt: ‘'In ons verzadigde tijdsgewricht, waarin producten nauwelijks van elkaar verschillen maakt de aardigste op persoonlijk niveau het verschil. Het is niet langer top of mind, of top of brand, maar top of person awareness wat moet worden ingevuld.''

En daar hebben banken moeite mee, alle mooie beloftes ten spijt, zegt hij. ‘'Wat dat aangaat heeft Rijkman Groenink gelijk: het maakt allemaal niks uit, het blijft procesgericht en niet mensgericht voeg ik daaraan toe. Daarom voelen klanten zich bij banken altijd een soort "mieren met een rugnummers". Of je nu met 10.000 euro aankomt, met een ton of met een paar miljoen.''

De altijd aangekondigde "voordelen voor de klant" van een fusie, in de zin van het wordt beter, sneller, hartelijker en goedkoper lijken Roorda Bühnepraat. ‘'Banken houden meer van geld dan van mensen. Wie dat doorbreekt wordt spekkoper.''

(Foto: Trouw)

Lees ook:Waar is uw geld? Online bankieren gepromoot door Barclays Bank
Lees ook:Roorda: ‘Wat zo’n fusie doet met het merk ABN Amro? Helemaal niks’
Lees ook:Politieke reclame: ‘Vorm gaat altijd boven inhoud’
Lees ook:Russische AT Bank sneert naar ABN-Amro’s Rijkman Groenink
Lees ook:BNR-columnist Roorda kritisch over ‘oranje behangetje ING’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.