Essent en Oxxio schikken reclameconflict


Energiebedrijven Essent en Oxxio hebben hun ruzie over reclame-uitingen bijgelegd. Ze stonden vorige maand voor de rechter omdat Oxxio zich op zijn website ten onrechte zou profileren als het goedkoopste energiebedrijf met de beste service. Oxxio beschuldigde daarop Essent ook van onjuist reclame te voeren. De wederzijdse vorderingen zijn nu ingetrokken.

Een Essent-woordvoerster wilde volgens het ANP niets zeggen over de inhoud van de schikking, nadat het kortgeleden nog moddergooien was tussen de twee bedrijven. ,,Ze noemen zichzelf de goedkoopste, maar wij denken dat ze dat niet zijn”, aldus een woordvoerder van Essent toen. Het naar omzet gemeten grootste Nederlandse energiebedrijf twijfelde ook aan het predikaat beste service dat Oxxio claimde.

Volgens Oxxio zocht Essent naar spijkers op laag water. ,,Als je met een vergrootglas gaat zoeken, kom je altijd wel iets tegen”, aldus commercieel directeur Joop Heijenrath eerder. ,,Dat kunnen wij ook. Dan valt er bij die ander ook wel wat te vinden.”

Wellicht is de zaak geschikt onder druk van negatieve publiciteit en een gedragscode voor klantenwerving, die deze maand van kracht werd. Die is overeengekomen tussen de energiesector en de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Aangesloten energiebedrijven, waaronder Essent en Oxxio, mogen van de code onder meer geen misleidende informatie over concurrenten verspreiden.

Lees ook:Greenchoice beste energieleverancier volgens Consumentenbond meldt trotse reclame-inhaker
Lees ook:NL Energie-aanval op prijzen Essent ‘misleidend’ genoemd
Lees ook:Prijzenoorlog: NL Energie pakt Essent en Nuon aan vanwege verkoop aan buitenlandse bedrijven
Lees ook:Eneco in tegenaanval op jokkebrok-advertentie NEM
Lees ook:Op z’n kop-reclame Oxxio’s laagste prijsgarantie energie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.