Ten onrechte wordt in een televisiecommercial van De Nederlandse Energie-maatschappij/NL Energie de indruk gewekt dat de kosten van de overname van Essent door het Duitse energiebedrijf RWE worden afgewenteld op de consument. Daarom is-ie in strijd met de Nederlandse Reclame Code, meldt de Reclame Code Commissie/RCC in een persbericht. In een tv-commercial van NLEnergie wordt gezegd dat een groot Duits energiebedrijf sinds kort eigenaar van Essent is en de voor de overname betaalde 8,5 miljard wil terugverdienen. Op verzoek van Essent heeft de Commissie op 18 februari j.l. geoordeeld dat de televisiecommercial ten onrechte de indruk wekt dat door de overname van Essent haar tarieven omhoog gaan of zijn gegaan. Ook is de televisiecommercial misleidend nu niet blijkt dat de mededeling “de goedkoopste” specifiek betrekking heeft op een prijsvergelijking met Essent. Later heeft de Commissie een vergelijkbare uitspraak gedaan naar aanleiding van klachten van particulieren. NLEnergie heeft beroep ingesteld tegen de beslissing(en). Het College bevestigt de beslissing van de Commissie inzake de klacht van Essent. Ook de klachten van de particulieren worden bevestigd voor zover wordt geklaagd dat de televisiecommercial de indruk wekt dat de kosten van de overname van Essent door het Duitse RWE op de klanten van Essent worden afgewenteld. ”Het College acht het aannemelijk dat de consument door deze onjuiste en voor Essent negatieve indruk die de televisiecommercial wekt ertoe kan besluiten zijn energie voortaan van NLEnergie te betrekken in plaats van Essent,” aldus het persbericht. Daardoor heeft NLEnergie gehandeld in strijd met de vereisten van professionele toewijding in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en is de televisiecommercial misleidend in de zin van artikel 13 aanhef en onder a van de Nederlandse Reclame Code. ”Het College ziet in het feit dat de televisiecommercial bij de gemiddelde consument een – onjuiste – indruk wekt en de nadelige gevolgen die dit voor Essent kan hebben, aanleiding de uitspraak als “Alert” te laten verspreiden, zodat de uitspraak onder de aandacht van een groot publiek worden gebracht,” aldus het persbericht van de Reclame Code Commissie.
Lees ook:Prijzenoorlog: NL Energie pakt Essent en Nuon aan vanwege verkoop aan buitenlandse bedrijven
Lees ook:TV-spotje voor ‘Finish’ vaatwastabletten misleidend genoemd
Lees ook:Code Commissie: reclame Prosta Totaal misleidend
Lees ook:Lotto-reclame voor Super Zaterdag ‘misleidend’ volgens Code Commissie
Lees ook:‘Scherpste tarief’-campagne Energiedirect ‘misleidend’ volgens Reclame Code Commissie
ik denk dat het uiteindelijk toch gaat om hoe de consument dit bedrijf ervaart en met name de service.. tijdens het vergelijken van energie-aanbiedingen let ik heel goed op de beoordelingen.. je hoeft je keuze er niet op te baseren, daarnaast kun je altijd nog informeren bij de leveranciers over de details..