Zeg het met Post-it’s: campagne over Alzheimer gestart

Alzheimer winkelruitHier moet u fietsen.” En: ”Dit is een winkelruit.” Of plantenbak, of paaltje. De Amsterdamse P.C. Hooftstraat diende gisteren als decor voor de lancering van de nieuwe campagne van Alzheimer Nederland. Duizend levensgrote Post-it’s benoemden de functie van alledaagse voorwerpen, iets wat voor mensen met Alzheimer niet meer vanzelfsprekend is. Met de campagne wil de organisatie mensen aan het denken zetten over de impact van de ziekte van Alzheimern, meldt een persbericht. ”In Nederland krijgt een op de vijf mensen een vorm van dementie waarvan de ziekte van Alzheimer de meest voorkomende is. Bijna iedereen krijgt daarom in zijn leven met dementie te maken, als patiënt of als familielid.” De gele Post-it’s leverden een confronterende ervaring op voor de voorbijgangers, aldus het pr-bureau dat de actie bedacht en uitvoerde met de klant, Busted\TBWA. Voor de campagne, radiospots, billboards en printadvertenties (zie overlees), tekende reclamebureau TBWA\Neboko. Gea Broekema, directeur van Alzheimer Nederland: “Iedere advertentie sluit aan bij de realiteit van het leven met dementie waarin vanzelfsprekende zaken onbegrijpelijk zijn geworden. De wereld is een onbekende en onveilige plek geworden.” Volgens haar zijn de zorgkosten voor patiënten met dementie nu al hoger dan het totale jaarlijkse budget van de Nederlandse politie. ”Deze kosten zullen bovendien snel stijgen, want het aantal patiënten zal verdubbelen van 235.000 nu, tot ruim een half miljoen in 2050. En dit terwijl de beroepsbevolking die voor deze mensen

Alzheimer PC Hooft
moet zorgen in dezelfde periode zal halveren.” Dit toekomstscenario is alleen te bestrijden door wetenschappelijk onderzoek. Wetenschappers zijn er namelijk van overtuigd dat dementie te voorkomen, of zelfs te genezen zal zijn, aldus het persbericht van Alzheimer Nederland.

Alzheimer  the ad

Lees ook:‘Oude bekenden’ op straat aangesproken in Alzheimer-spot
Lees ook:Verfpot? Alzheimer-advertentie: waar drink u koffie uit?
Lees ook:Hoe Facebook-campagne van Alzheimer Nederland werkt
Lees ook:Na Frans en Mart actie van André en Irene tegen Alzheimer-ziekte
Lees ook:Alzheimer Socks van Frans Molenaar en Mart Visser in de reclame

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.