Pearle naar rechter om ‘misleidende reclame’ Specsavers

Optiekketen Pearle beticht aartsconcurrent Specsavers van misleidende reclame voor ooglenzen en sleept de Britse keten daarom voor de rechter, meldde De Telegraaf zaterdag. In een recent gestarte tv-campagne beweert Specsavers dat zij veel voordeliger maandlenzen verkopen dan Pearle. Het prijsverschil zou volgens SSpecsavers plaatjepecsavers oplopen tot maar liefst 30%. ”Maar Pearle stelt dat zijn concurrent in deze reclame appels met peren vergelijkt. Namelijk niet alleen de prijs, maar óók kwaliteit van de lenzen verschilt,” meldt het dagblad. ”Opvallend daarbij is dat de lenzen van zowel Pearle als van Specsavers afkomstig zijn van dezelfde producent: het Engelse Sauflon.” Pearle eist in een kort geding dat Specsaversniet alleen de lenzencampagne direct staakt, maar deze ook rectificeert, op straffe van een dwangsom van 50.000 euro per dag. Het is niet de eerste keer dat Specsavers beticht wordt van misleidende reclame. Afgelopen jaren sleepten zowel Pearle als Hans Anders de agressieve Britse concurrent regelmatig voor de rechter. In de meeste gevallen moest Specsavers reclamecampagnes stoppen, of zelfs rectificaties in de winkels ophangen. Aldus het bericht van Bart Mos in De Telegraaf van zaterdag j.l.

PS Ben benieuwd waarom Pearle niet naar de Reclame Code Commissie is gestapt met deze klacht. Vanwege de schade eis? Toch niet, hoop ik, omdat onze reclamewaakhond als tandeloos wordt ervaren…

PPS  Goed blog, Reclamewereld?

Lees ook:Specsavers pakt Pearle weer aan met vergelijkende reclame
Lees ook:Na Pearle reclame-aanval Specsavers op Hans Anders
Lees ook:Specsavers mag verkoopstaf Hans Anders belachelijk maken in reclame
Lees ook:Pearle slaat met beste optiek-prijs terug tegen Specsavers
Lees ook:Specsavers pakt Pearle met vergelijkende reclame

Eén reactie op “Pearle naar rechter om ‘misleidende reclame’ Specsavers

  1. Redactie, Michael

    [UPDATE] Het kort geding dat gisteren zou dienen is afgeblazen door Pearle, dat geen commentaar geeft, zo meldt de Volkskrant vandaag. Specsavers zegt door te zullen gaan met vergelijkende reclame, alhoewel het gewraakte spotje van de buis is, conform de plannng. De Volkskrant meldt: ”In de Verenigde Staten is vergelijkende reclame al jaren schering en inslag. Ook in Nederland zijn steeds vaker promotiecampagne te zien waarin bedrijven beweren goedkoper te zijn. Zulke reclames zijn volgens de Europese wet geoorloofd, hoewel niet alles is toegestaan. Zo moet het gaan om een objectieve vergelijking (appels met appels) en mag een bedrijf zich niet kleinerend uitlaten over de concurrent.”

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.