Het advertentiesysteem van Facebook gaat op de schop, zo liet het bedrijf vrijdag weten. Britse adverteerders dreigden het sociale netwerk te boycotten omdat hun advertenties op controversiële pagina’s verschenen, aldus De Telegraaf. Reclame werd altijd automatisch op – volgens de computer – bijpassende Facebookpagina’s gepubliceerd. Als iemand bijvoorbeeld over zijn vakantieplannen voor New York schreef, kwamen daar advertenties van een vliegtuigmaatschappij naast. Dat lukte echter niet altijd: zo kwam kledingmerk M&S zijn vouchers tegen op een pagina over ‘leuke homoseksuele jongens’. Facebook heeft beloofd om reclame bij ‘dubieuze’ pagina’s met gewelddadige of seksuele inhoud weg te halen, ook al zijn die pagina’s zelf wel toegestaan op het sociale netwerk. ”We erkennen dat we meer moeten doen om dergelijke situaties te voorkomen. Daarom ondernemen we nu actie,” meldt het bedrijf in een verklaring.
In eerste instantie worden de pagina’s handmatig beoordeeld, over een paar weken moet daar een systeem voor zijn. ”Zoals elk digitaal platform zullen we niet perfect worden, maar wel een stuk beter.”
Tot die tijd heeft M&S een aantal campagnes op Facebook voorlopig opgeschort, meldt de BBC. Ook het Britse televisienetwerk BSkyB heeft het adverteren op Facebook even stilgelegd. Aldus nog steeds De Telegraaf in een bericht gisteravond.
Zie ook het bericht in PCmag.com erover. En AdAge.
PS Leuk blog, Reclamewereld?
Lees ook:Reclame Vodafone weg uit Facebook: naast uiterst rechtse BNP-site
Lees ook:‘Britse jeugd gebombardeerd met gokreclame op Facebook’
Lees ook:Gratis studieboeken op markt dankzij reclame
Lees ook:Zakennetwerk LinkedIn ook in Nederland open voor adverteerders
Lees ook:Nieuw: volg-me-niet-register voor surfer met reclamemoeheid