Publiek kiest advertenties Dirk van den Broek en Pink Ribbon als winnaars Dagbladgoud 2010

De advertentie van Dirk van den Broek met “De koek is op is door dagbladlezers gekozen als de beste advertentie van 2010, en bekroond met Dagbladgoud 2010 in de categorie profit. De uiting werd gemaakt door reclamebureau XXS. In de categorie non-profit ging de prijs gisteravond op een bijeenkomst in de Amsterdam Arena naar Pink Ribbon Magazine met de advertentie Samen zijn we sterker (maker reclamebureau Grey). De vakjury wees Heineken (”Social networking since 1873, gemaakt door TBWA\Neboko) en Dirk van den Broek (”Als het aan de kat lag, kocht ze bij Dirk”, maker weer XXS) aan als winnaars van de prijzen Vakgoud en Campagnegoud. De Dagbladgoud wordt jaarlijks georganiseerd door het Cebuco, de collectieve marketingorganisatie van ‘s lands dagbladen.
Via een intensieve dagbladcampagne, waarin de twaalf nominaties paginagroot onder ogen van de lezers kwamen, werd krantenlezend Nederland opgeroepen een stem uit te brengen. De twaalf advertenties waren eerder door een publiekspanel geselecteerd uit 108 inzendingen. De lezers gaven massaal gehoor aan de oproep; bijna 50.000 mensen brachten via de stemsite dagbladgoud.nl hun stem uit, aldus het Cebuco in een persbericht.

Olaf Croon (directeur Cebuco): “De kwaliteit van de inzendingen was weer hoog, met dit jaar  natuurlijk veel WK-inhakers. De Dagbladgoud-winnaar van dit jaar, Dirk van den Broek won met de inhaker “De koek is op”. Na een nek-aan-nek race met de inhaakadvertentie Bertje! van Heineken wist Dirk uiteindelijk toch de meeste voorkeurstemmen te halen van krantenlezend Nederland. Pink Ribbon Magazine won wederom in de categorie non-profit, dit jaar met de advertentie “Samen zijn we sterker”. Grote klasse!”

Vakgoud en Campagnegoud
Dagbladgoud bestaat uit een publieksprijs en een vakprijs. De vakjury riep, onder leiding van voorzitter Astrid Prummel (adjunct-hoofdredacteur Adformatie), van de 108 inzendingen Heineken uit tot winnaar van Vakgoud 2010 met de advertentie “Social Networks”.

Astrid Prummel, over de Vakgoud-winnaar: “Subliem in zijn eenvoud, een intelligente inhaker op de tijdgeest. Prachtig passend in de krant. Een terechte winnaar.”

De vakjury mocht dit jaar maar liefst 27 campagnes beoordelen in de categorie Campagnegoud. Juryvoorzitter Prummel: “In de winnende campagne “Het Dirk Effect” is Dirk van den Broek dicht bij zichzelf en haar klanten gebleven. De humorvolle, intelligente en consistente art en copy waren doorslaggevend.”

De vakjury bestond dit jaar uit Astrid Prummel – juryvoorzitter (Adformatie),  Ellen van der Horst, (Centraal Beheer Achmea), Nico Hilhorst (M2Media), Marcel Hartog (Publicis), Darre van Dijk (Ogilvy), Rene Herremans (Ahold) en Sjors Kroon (Telegraaf Media – voorzitter Cebuco).

Sjors Kroon (voorzitter Cebuco): ‘Uit alle onderzoeken krijgen we teruggespeeld dat lezers advertenties in dagbladen waarderen, aangezien deze als relevante aanvulling worden gezien. Een ander feit is dat creativiteit werkt en er voor zorgt dat de boodschap beter overkomt bij de lezer. Uiteindelijk speelt het een belangrijke, zo niet doorslaggevende, rol in de effectiviteit van communicatie. Daarom vinden de dagbladen het belangrijk dat goede reclamemakers door het lezerspubliek en de vakjury worden beloond.”

Lees ook:Dirk en WWF winnen publieksreclameprijs ‘Dagbladgoud 2008′
Lees ook:Van Dirk tot VW: Vakjury Dagbladgoud 08 nomineert zeven advertenties
Lees ook:Publiek kan weer stemmen op beste dagbladadvertentie 09
Lees ook:Meer inzendingen voor reclameprijs Dagbladgoud
Lees ook:Aantal inzendingen voor Dagbladgoud-reclameprijs stabiel gebleven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.