Mediabureau ZenithOptimedia verwacht voor 2010 een wereldwijde reclamegroei van 3.5%

Voorspellingen buitelen over elkaar heen, maar iedereen is vooral geïnteresseerd in de ontwikkeling van de reclamebestedingen,  wereldwijd. Want als een recessie eraan komt, duiken ze het eerste omlaag, maar ze stijgen ook weer als eerste. Goed nieuws daarom van het internationale mediabureau ZenithOptimedia. Dit verhoogde het voor dit jaar verwachte wereldwijde groeipercentage alweer, nu met 3.5 pct (was 2.2 pct). Dat vergelijkt met een daling van ruim 10 pct vorig jaar. En de gevreesde ‘’double dip’’ wordt niet verwacht, dus ook niet in de reclamebranche. ‘’Maar voorzichtigheid is nog steeds geboden, de verbetering van de markt is fragiel’’, zegt Jonathan Barnard van het bureau in vaksite Campaign. Van belang is ook de groei in de diverse werelddelen uitloopt loopt, maar ook bij voorbeeld binnen Europa. Daar ligt de groei onder het gemiddelde, namelijk 2.2 pct. Alleen in Spanje dalen de reclamebestedingen nog steeds. Opmerkelijk: voor de VS is de verwachte daling van 1.5 pct veranderd in een lichte groei van 1.3 pct. ”This is because consumer confidence and spending has recovered quite strongly in the US, despite persistent unemployment,’’ aldus ZenithOptimedia in een toelichting.

Lees ook:West-Europese reclamebestedingen stijgen weer in 2010 (maar marginaal)
Lees ook:Groei Europese online reclamebestedingen zwakt af komende jaren
Lees ook:Verrassend: reclamebestedingen licht gestegen in januari 2009
Lees ook:Europese reclamebestedingen herstellen (maar wel -3.8%)
Lees ook:Kredietcrisis en economiekrimp: geen effect op reclamebesteding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.