Internet volgt tijdschriften op als op derde reclamemedium

Het internet wordt in 2010 het op twee na belangrijkste reclame- medium ter wereld en zal magazines achter zich laten. Dat meldt mediabureau ZenithOptimedia. De onlinereclamemarkt realiseert tegen die tijd een omzet van bijna 61 miljard dollar, terwijl de magazines ongeveer 60,5 miljard dollar zouden binnenhalen. Volgens het bureau is het internet tegen 2010 goed voor ongeveer 11,5 procent van de wereldwijde reclamemarkt. De sector moet dan nog alleen de tv (37,5 pct) en de krantensector (25,4 pct) laten voorgaan. Nu  moet het internet ook nog de radio voor zich dulden, maar dat mediumtype wordt in 2008 van de vierde plaats verdrongen. In

In absolute getallen blijven de Verenigde Staten de grootste
onlinereclamemarkt, hoewel het marktaandeel van de digitale
reclame in de VS relatief klein is.

De groei moet volgens
ZenithOptimedia vooral verwacht worden van West-Europa, waar de omzet
van de onlinereclame tegen 2010 ongeveer 30 miljard
euro bereikt. Andere markten groeien weliswaar snel, maar blijven voorlopig
relatief klein. Tegen 2010 zal de onlinereclame in tien regio's een
marktaandeel van 15 procent overtreffen. Op dit ogenblik is dat
alleen het geval in Denemarken, Noorwegen, Zweden en het VK, aldus ZenithOptimedia.

Lees ook:Reclame-omzet Amazon hard op weg naar de miljard dollar
Lees ook:Reclame op internet: bestedingen in VS met 34 pct gestegen in 2006
Lees ook:Unilever, Philips en Heineken in reclame top-100
Lees ook:Conclusie onderzoek Nielsen: ‘Adverteerders massaal naar internet’
Lees ook:Meer reclamebestedingen op internet dan op de radio in 2008

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.