Voorlichtingscampagne over gebruik adblockers overwogen door internet wereld

IAB Nederland, de branchevereniging van online adverteerders, overweegt een voorlichtingscampagne voor consumenten over adblockers. Zo meldt vaksite Emerce. Een derde van de Nederlanders die wel eens een adblocker gebruikt, is daar alweer mee gestoptTop ads, wordt geclaimd. ”Toch zijn gebruikers over het algemeen positief over adblockers”, zo blijkt uit eigen onderzoek van IAB Nederland en Mediabrands. Dit geldt zowel voor de huidige gebruikers als voor de niet-gebruikers van adblockers. ”Op zich begrijpt 69 procent van de respondenten dat advertenties in feite de betaling vormen voor diensten, apps en websites op internet. Desalniettemin weerhoudt dit het publiek er niet van om een adblocker te installeren”, aldus Emerce. In Trouw zei Joris van Heukelom van IAB Nederland onlangs al: ”Een bewustmakingscampagne om internetters te leren dat op internet niet alles gratis is, is denk ik wel op zijn plaats.” IABN vindt de ontwikkelingen zorgelijk en denkt dat uitgevers nu ook individueel in dialoog moeten gaan met hun gebruikers, meldt Emerce. Er is echter meer kennis nodig over de motivatie en drijfveren van de consumenten, zowel branchebreed als specifiek per individueel merk of dienst. De resultaten, bevindingen, datasets en vragenlijsten van het eerste onderzoek zullen daarom eerst exclusief ter beschikking worden gesteld aan de leden van IAB Nederland. Daarna wordt een mogelijke voorlichtingscampagne voor consumenten ontwikkeld. ”Om hen op deze wijze bewust te maken van de vele voordelen van digitale marketing.”

Volgens Van Heukelom is de ontwikkeling van adblocking geen bom onder de verdienmodellen van online uitgevers, zei hij in Trouw. “Maar het is wel een waarschuwing aan online marketeers dat reclame interessant, relevant en goed moet zijn. Reclameboodschappen moeten zich doorontwikkelen op een manier dat gebruikers er blij mee zijn en geen behoefte meer voelen om een adblocker te installeren.” Heukelom vindt dat inderdaad wel ‘heel veel’ jongeren gebruik maken van de software, maar ziet het niet als een slechte ontwikkeling. “Het publiek moet de macht hebben over wat er op hun computer gebeurt. Verbieden van adblockers heeft toch geen zin.”

Lees ook:Keerzijde Adblockers vanavond belicht in Radar
Lees ook:‘Adblock gebruik aanzienlijk afgenomen door bewustwordingscampagne’ mediabranche
Lees ook:Onderzoek VS: ‘Online reclame vaker geblokkeerd’
Lees ook:App-ontwikkelaars grijpen steeds vaker naar tv-reclame blijkt uit onderzoek
Lees ook:Kijker online-tv helft meer open voor reclame dan ‘gewone’ tv-kijkers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.