Keerzijde Adblockers vanavond belicht in Radar

Top adsAvrotros-programma Radar van Antoinette Hertsenberg belicht vanavond ‘De keerzijde van Adblockers in het programma dat begint om 20.30 uur op NPO1. Ben benieuwd. Hertsenberg staat niet bekend om haar sympathie voor reclame -behalve voor Avrotros, Radar en haar uitgeefuitactiviteiten, uiteraard. Getuige ook Radar’s Loden Leeuw-award. Ter begeleiding meldt de site: ”Veel mensen storen zich aan reclamefilmpjes en banners op internet. Je kunt een adblocker installeren op je computer, tablet en smartphone. Dan ben je van die advertenties verlost.  Dat lijkt ideaal, maar heeft een keerzijde. Mediabedrijven lopenhierdoor inkomsten mis. Op welke manier raakt dit de consument?”

Een onmogelijk te beantwoorden vraag, natuurlijk, maar beslist een interessant onderwerp. En goed dat de vraag in ieder geval wordt gesteld. Want onze favoriete kranten en magazines missen jaarlijks tientallen miljoenen euro’s aan reclame-inkomsten als gevolg van de overstap naar online van adverteerders (of moet ik zeggen: overstap vooral naar Google, maar ook Facebook e.d.). En als hun online-omzet nu ook nog eens bedreigd wordt, dan kun je wel raden waartoe dat op termijn kan leiden.

Na de uitzending meldde de site: “Een adblocker verbergt niet alleen advertenties. Volgens cybercrime-expert Danny Mekic’ kunnen adblockers er ook voor zorgen dat je niet meer gevolgd wordt door websites. Omdat virussen zich kunnen verstoppen in advertenties zul je daar ook minder last van hebben.”

Keerzijde

“Maar zit er ook een keerzijde aan het gebruik van adblockers? Wout Funnekotter van Tweakers meent van wel. Het verdienmodel van het internet is gebaseerd op reclames. Als veel consumenten adblockers installeren, zullen internetsites en bedrijven veel inkomsten mislopen.Ze zullen andere manieren gaan zoeken om inkomsten te genereren, zoals het aanbieden van abonnementen voor hun site. ”

“Mensen die content maken  moeten ook betaald krijgen, aldus de bedrijven. Op de lange termijn zal er dus een betaalmuur kunnen ontstaan, waardoor het internet niet meer gratis is.”

“Hoeveel procent van het Radar Testpanel wil een adblocker of gebruikt er al één? Lees de uitslagen de enquête. ”

Verschillende programma’s

Wil je een adblocker installeren? Er bestaan verschillende programma’s.

Lees ook:Voorlichtingscampagne over gebruik adblockers overwogen door internet wereld
Lees ook:‘Adblock gebruik aanzienlijk afgenomen door bewustwordingscampagne’ mediabranche
Lees ook:Komst reclamevrije betaalversie YouTube gemeld
Lees ook:Adblockers levensgroot probleem, maar…
Lees ook:Adverteerders financieren nieuw mobiel gameplatform Thumbgames

3 reacties op “Keerzijde Adblockers vanavond belicht in Radar

  1. jf bauer

    Er is niets mis mee dat reclame,gewenst of ongewenst geld oplevert, maar doe dat openlijk en vertel wat je van de persoon vastlegt. Al dat stiekeme gedoe en doorverkopen van privegegevens zonder voorkennis en toestemming is crimineel gedrag en dat moet niet beloond worden.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Peter Kulche

    De tracking cookies op deze pagina zijn:
    AdScale
    Advertising.com
    Aggregate Knowledge
    Alenty
    appdynamics
    AppNexus
    Audience Science
    BidSwitch
    BidTheatre
    BrightRoll
    Criteo
    Datalogix
    DataXu
    DoubleClick
    DoubleClick Bid Manager
    eXelate
    Eyeota
    eyeReturn Marketing
    Facebook Connect
    Facebook Exchange (FBX)
    Facebook Social Plugins
    Ghostery Privacy Notice
    Google Adsense
    Google Analytics
    Improve Digital
    Index Exchange (Formerly Casale Media)
    Just Premium
    Kauli
    Krux Digital
    LiveRail
    LiveRamp
    Lotame
    Media Innovation Group
    Media Optimizer (Adobe)
    MediaMath
    Neustar AdAdvisor
    OpenX
    Optimax Media Delivery
    Platform161
    PubMatic
    RadiumOne
    Right Media
    Rocket Fuel
    Rubicon
    ScoreCard Research Beacon
    SMART AdServer
    Specific Media
    SpotXchange
    Statcounter
    Teads
    TradeDesk
    Turn Inc.
    Twitter Button
    Unruly Media
    Videology

    … aldus Ghostery. I rest my case…

      /   Beantwoorden  / 
  3. Henkie Penkie

    Ik heb mij ook eens de adblocker ginstalleerd omdat ik het zo zat was van al die reclames. Vooral de aanbiedingen van providers over hun alles in een pakketten. Ook voor andere misleidende reclames waar je er zo velen van krijgt. Het is goed dat er reclame wordt gemaakt, maar doe dat dan beperkt in die mate dat het voor de internet gebruiker niet storend is. En dan verder ik weet niet hoeveel virussen er dagelijks door mijn virus scanner worden verwijderd, maar het zijn er tientallen. Ook word je op je e.mail ermee overspoeld en dit laatste is helemaal storend.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.