Avrotros-programma Radar van Antoinette Hertsenberg belicht vanavond ‘De keerzijde van Adblockers‘ in het programma dat begint om 20.30 uur op NPO1. Ben benieuwd. Hertsenberg staat niet bekend om haar sympathie voor reclame -behalve voor Avrotros, Radar en haar uitgeefuitactiviteiten, uiteraard. Getuige ook Radar’s Loden Leeuw-award. Ter begeleiding meldt de site: ”Veel mensen storen zich aan reclamefilmpjes en banners op internet. Je kunt een adblocker installeren op je computer, tablet en smartphone. Dan ben je van die advertenties verlost. Dat lijkt ideaal, maar heeft een keerzijde. Mediabedrijven lopenhierdoor inkomsten mis. Op welke manier raakt dit de consument?”
Een onmogelijk te beantwoorden vraag, natuurlijk, maar beslist een interessant onderwerp. En goed dat de vraag in ieder geval wordt gesteld. Want onze favoriete kranten en magazines missen jaarlijks tientallen miljoenen euro’s aan reclame-inkomsten als gevolg van de overstap naar online van adverteerders (of moet ik zeggen: overstap vooral naar Google, maar ook Facebook e.d.). En als hun online-omzet nu ook nog eens bedreigd wordt, dan kun je wel raden waartoe dat op termijn kan leiden.
Na de uitzending meldde de site: “Een adblocker verbergt niet alleen advertenties. Volgens cybercrime-expert Danny Mekic’ kunnen adblockers er ook voor zorgen dat je niet meer gevolgd wordt door websites. Omdat virussen zich kunnen verstoppen in advertenties zul je daar ook minder last van hebben.”
Keerzijde
“Maar zit er ook een keerzijde aan het gebruik van adblockers? Wout Funnekotter van Tweakers meent van wel. Het verdienmodel van het internet is gebaseerd op reclames. Als veel consumenten adblockers installeren, zullen internetsites en bedrijven veel inkomsten mislopen.Ze zullen andere manieren gaan zoeken om inkomsten te genereren, zoals het aanbieden van abonnementen voor hun site. ”
“Mensen die content maken moeten ook betaald krijgen, aldus de bedrijven. Op de lange termijn zal er dus een betaalmuur kunnen ontstaan, waardoor het internet niet meer gratis is.”
“Hoeveel procent van het Radar Testpanel wil een adblocker of gebruikt er al één? Lees de uitslagen de enquête. ”
Verschillende programma’s
Wil je een adblocker installeren? Er bestaan verschillende programma’s.
- Adblock Plus is misschien wel de bekendste. Lees het stappenplan: hoe installeer ik Adblock Plus?
- Ghostery is gespecialiseerd in het uitzetten van trackers. Lees het stappenplan: hoe installeer ik Ghostery?
- Stappenplan: Hoe zet ik gepersonaliseerde advertenties uit? Aldus de site van Radar.
Lees ook:Voorlichtingscampagne over gebruik adblockers overwogen door internet wereld
Lees ook:‘Adblock gebruik aanzienlijk afgenomen door bewustwordingscampagne’ mediabranche
Lees ook:Komst reclamevrije betaalversie YouTube gemeld
Lees ook:Adblockers levensgroot probleem, maar…
Lees ook:Adverteerders financieren nieuw mobiel gameplatform Thumbgames
Er is niets mis mee dat reclame,gewenst of ongewenst geld oplevert, maar doe dat openlijk en vertel wat je van de persoon vastlegt. Al dat stiekeme gedoe en doorverkopen van privegegevens zonder voorkennis en toestemming is crimineel gedrag en dat moet niet beloond worden.
De tracking cookies op deze pagina zijn:
AdScale
Advertising.com
Aggregate Knowledge
Alenty
appdynamics
AppNexus
Audience Science
BidSwitch
BidTheatre
BrightRoll
Criteo
Datalogix
DataXu
DoubleClick
DoubleClick Bid Manager
eXelate
Eyeota
eyeReturn Marketing
Facebook Connect
Facebook Exchange (FBX)
Facebook Social Plugins
Ghostery Privacy Notice
Google Adsense
Google Analytics
Improve Digital
Index Exchange (Formerly Casale Media)
Just Premium
Kauli
Krux Digital
LiveRail
LiveRamp
Lotame
Media Innovation Group
Media Optimizer (Adobe)
MediaMath
Neustar AdAdvisor
OpenX
Optimax Media Delivery
Platform161
PubMatic
RadiumOne
Right Media
Rocket Fuel
Rubicon
ScoreCard Research Beacon
SMART AdServer
Specific Media
SpotXchange
Statcounter
Teads
TradeDesk
Turn Inc.
Twitter Button
Unruly Media
Videology
… aldus Ghostery. I rest my case…
Ik heb mij ook eens de adblocker ginstalleerd omdat ik het zo zat was van al die reclames. Vooral de aanbiedingen van providers over hun alles in een pakketten. Ook voor andere misleidende reclames waar je er zo velen van krijgt. Het is goed dat er reclame wordt gemaakt, maar doe dat dan beperkt in die mate dat het voor de internet gebruiker niet storend is. En dan verder ik weet niet hoeveel virussen er dagelijks door mijn virus scanner worden verwijderd, maar het zijn er tientallen. Ook word je op je e.mail ermee overspoeld en dit laatste is helemaal storend.