Doelstelling, van Fast Lane, de leuke nieuwe guerrilla-achtige campagne van Volkswagen? ”De dagelijkse sleur doorbreken met een tikkeltje fun, u aangeboden door Volkswagen. Pure feelgood,” schrijft het Belgische blog BuzzingBees. De campagne wordt doorgetrokken op Facebook, waar de mensen wordt gevraagd hun eigen Fast Lanes aan te maken en de video’s in te sturen. Op diezelfde pagina kan je ook een Fast Wall installeren, een nieuwe Facebook wall waarop het nieuws verschijnt van je favoriete contacten. Helaas vermeldt BB niet welk reclamebureau verantwoordelijk is voor bijgaande drie filmpjes over een aparte lift, roltrap en apart voortgedreven winkelwagentjes.
Categorie: "Guerilla"
‘Stadionverbod Sylvie van der Vaart als WK-reclamemascotte Bavaria’ (KNVB’s Oranjesponsor Heineken zou boos zijn)
Jurk-Helm 2-0. Geldt er ineens een stadionverbod voor voetbalvrouw Sylvie van der Vaart, in haar rol als reclamegezicht van de ‘DutchyDress‘ van Bavaria, de creatie van SuperTrash-ontwerpster Olcay Gulsen? Dat meldt De Telegraaf vanochtend (al mag je niet alles geloven wat je in die krant leest). De KNVB, dat een sponsorcontract heeft met Heineken, zou Sylvie willen tegenhouden als zij oranjegejurkt de oefenwedstrijden tegen Ghana en Hongarije bezoekt. Maar als je verder leest valt het wel mee. ”Volgens Sylvie’s woordvoerder ging het om een eenmalige reclameklus en loopt ze niet verder in die jurk.” Rafael hoeft dus niet boos te worden. Die jurk is het eerste WK-item, meldden wij vorige maand, ooit gemaakt speciaal voor vrouwelijke supporters. Maar wel weer gratis prachtreclame voor Bavaria op de VP van ‘s lands grootste krant vanochtend, dat banverhaal. En vorige week scoorde Bavaria ook al op hun VP, met flashmob van de Bavaria-meiden tijdens Nederland-Mexico: ”Bieroorlog om voetbaljurkje.” De Telegraaf: ”De KNVB en sponsor Heineken konden niet lachen om de studentengrap. Het begint een traditie te worden dat Bavaria rondom grote voetbaltoernooien probeert voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.” Weer volgens DT vandaag heeft de KNVB ”de jacht op de Bavaria-babes geopend.” Benieuwd wat er nog meer gaat gebeuren in deze, uh, ”oorlog.” Laatste ‘nieuws‘: KNVB ontkent stadionverbod en Heineken laat weten nergens op te hebben gereageerd (zullen ze niet makkelijk hebben gevonden). Een-tweetje Bavaria/Telegraaf?
Jezus spelen kan, maar alleen met Hi-Tec-schoenen aan
Jezus spelen kan. Amusante toch-nog-natte-voeten viral van Hi-Tec. Meldt twitteraar Cor Hospes. Sinds eind april al bijna 2 miljoen keer bekeken op YouTube, als dat geen goeie reclame is. Liquid Mountaineering noemen ze die sport, haha. Lees mee erover: “A new sport which is attempting to achieve what man has tried to do for centuries: walk on water. Or to be more precise: running on water. We are developing the sport from scratch. By accident we found out that with the right water repellent equipment you can run across bodies of water, just like a stone skimming the surface.” Viral werd gemaakt door CCCP in Amsterdam.
EasyJet knap voor gek gezet in filmpje GermanWings
”En waar zitten de kinderen?” Prima staaltje van guerilla-marketing, op 10.000 km hoogte nog wel. Hier wordt EasyJet geestig te kakken gezet in een eenvoudig maar oh zo effectief filmpje gemaakt namens een Duitse concurrent en collega-prijsstunter GermanWings. In het hol van de leeuw gefilmd dus. De (Duitse) makers zijn helaas onbekend. Via site GMP en twitteraar corhospes.
Starbucks druk bezig met redden van bomen, nee, bossen
”One person can save trees, together we can save forests.” Starbucks is lekker bezig in de VS, verantwoord ondernemen mixend met marketing. ”Join the movement”, roepen ze dan ook. Eerder deze maand, op 15 april, kon je, als je een reusable travel mug meebracht naar je de Starbucks in je buurt, een gratis kopje koffie krijgen. ”For the good of the planet, Starbucks is encouraging everyone to switch from paper cups to reusable travel mugs.” Dit guerilla-marketingfilmpje gaat over een dag in maart, toen veel New Yorkers -duizenden volgens Starbucks- de switch maakten. Met een oproep om hun na te volgen. Wanneer verzint die Amerikaanse koffieverkoper eens wat origineels voor Nederland, waar geleidelijk aan ook heel wat Starbucks verrijzen?
Goeie reclame: banken van IKEA in Parijse métro-stations
Eenvoudig maar effectief: een z.g. guerilla-actie van IKEA (=snel een reclamestunt organiseren, liefst op plekken waar het verboden of gevaarlijk is, zodat ‘t kortstondig veel aandacht trekt en media-aandacht gegarandeerd is). Zet twee banken -voor kenners ‘Ektorp’ en ‘Kalstad’- neer in Parijse métro stations en zie wat er gebeurt; camera bij de hand. Tuurlijk, wachtende passengers gaan ze even testen. En dan weer weghalen, om vernielers geen kans te geven. Schijnt door IKEA zelf te zijn bedacht, meldt Adoholic.
Help! Oranje-sponsor Nike zet Nederland neer als winnaar WK Voetbal Zuid-Afrika
Jeetje, als dát maar goed gaat… Misschien was de makkelijk poule-indeling de aanleiding, ik weet het niet. Maar Oranje (kleding)sponsor Nike heeft deze optimistische guerrilla-viral in no time geschoten, erg vroeg op de Dam. Met een kort optreden van glimlachende assistent-coach Frank de Boer. Gemaakt voor Nike door reclamebureau Wieden+Kennedy Amsterdam, en geregisseerd door Johan Kramer (mede-oprichter KesselsKramer). Dus als we géén Wereldkampioen worden ligt dat natuurlijk aan Nike, haha. Via Amsterdamadblog.
Oeroude beelden met sterke mannen gebruikt voor Men’s Health-reclame
Zo ongeveer de makkelijkste reclamevorm is dit. Maar wel geestig en vast ook effectief (en in ieder geval goedkoop, al moet je er misschien wel wat voor reizen). Plant je blad op oude beelden van oersterke mannen op een guerilla-achtige manier, foto maken en hup, je hebt reclame. En goeie reclame ook in dit geval, want tevens een ”bewijs” dat Men’s Health lezen ook in het grijze verleden al je lichaam zoveel krachtiger maakte, haha. Tuurlijk, je kan er ook een Playboy in stoppen, maar toch minder leuk. De uitingen zijn gemaakt door het Duitse reclamebureau KNSK in Hamburg. Via Adoholic.
VW strooit slim met VW-bankbiljetten voor promotie BlueMotion-modellen
Heel, heel slim bedacht is dit zeg. In deze recessie wil iedereen geld besparen natuurlijk. En VW gooit daarom graag zijn BlueMotionwagens in de strijd, want die rijden zooo zuinig. Om dat te bewijzen heeft het bedrijf 5000 aangepaste bankbiljetten verspreid onder de doelgroep van potentiële kopers, via dealers, serviceshops en nog enkele plekken. Erop werd naast het logo de route geprint die je voor een bepaald bedrag -de waarde van het biljet- kun rijden. En dat zijn véél kilometers – en dát maakt indruk. VW noemt de guerilla-actie, die relatief weinig geld kostte, een groot succes vanwege de gegeneerde gratis publiciteit, de aandacht van 50.000 doelgroepers en het met 14 pct verhoogde aantal kliks op infosite Bluemotion. Het reclamebureau achter deze prachtactie is DDB Berlin. Nu nog even vernemen of de Duitse Centrale Bank er ook zo enthousiast over was.
Je gelooft je ogen niet: een vlieg met een reclamesleep
Krijg nou wat, een vlieg als reclamedrager. Hoax denk je dan, maar lijkt echt te zijn. Briljant! Reclamebureau Jung von Matt in Duitsland bedacht voor klant uitgeverij Eichborn dat het op de recente Frankfort Buchmesse wel een leuke stunt zou zijn om enkele vliegen te laten, ja, uh, rondvliegen met banners van Eichborn, dat een vlieg als logo voert: Der Verlag mit der Fliege. Ultralicht die banner natuurlijk en de bevestigingstape waarmee bevestigd los zichzelf na enige tijd op, zodat de reclamevliegen er geen last van ondervinden. Toeschouwers stomverbaasd, en iedereen had het erover (en, belangrijker voor geslaagde guerilla-reclame: schreef erover). Laat de Partij voor de Dieren dit maar niet zien, haha. Via AdFreak.