Adblockers levensgroot probleem, maar…

Vind je het gek dat adblockers ineens zo populair zijn!” Kopt de column van iemand die alles weet van reclamemaken, Olaf Cox. Hij is client service director/partner bij l’Eau, ‘reclamebureau voor gedragsbeïnvloeding.’ De vraag stellen is ‘m beantwoorden. Cox: ”De hele communicatiewereld wordt ineens doodzenuwTop adsachtig van het fenomeen adblockers. Ja, dat is logisch. Want als adblockers massaal op mobile devices en PC’s geïnstalleerd worden, is het gevolg dat hele groepen mensen online niet langer bereikt kunnen worden met uw reclameboodschap. Ergo: we gaan door de adblockers dus massa’s bereik inleveren. Het wordt de massaal gedownloade online nee/nee sticker. Tegelijkertijd verbaas ik me over de paniek die nu ontstaan is. Alsof we ineens de essentie van ons vak vergeten zijn. We zijn immers beter dan ooit in staat om reclameboodschappen zeer getarget te versturen. Adblockers zijn het antwoord op ongewenste reclame. Dus het antwoord van de communicatiebranche kan geen andere zijn dan te zorgen dat reclame zo relevanten gericht als mogelijk is. Nou, als je het zo bekijkt lijkt het aloude direct marketing credo daar naadloos op aan te sluiten: de juiste boodschap, met het juiste aanbod, op het juiste moment, naar de juiste persoon.

”Wat dat (ook!) voor online advertising betekent? Dat met hagel schieten niet zoveel zin heeft. Want daarmee bereiken we wellicht wel een brede doelgroep, maar ze ook echt beraken laat staan beroeren, dat doen we vervolgens niet. En is dat nou zo’n baanbrekend nieuw inzicht? Nee toch zeker!

”Begrijp me goed, ik zeg hier niet dat adblockers geen probleem op zich voor de communicatiewereld vormt. Integendeel: het is een levensgroot probleem. Uit recent onderzoek van Adformatie blijkt dat de helft van de Nederlanders aan de adblocker wil. Diezelfde Nederlanders staan positief tegenover reclame, maar ergeren zich compleet aan banners. Tja, eigen schuld dikke bult, dan moeten we ook maar niet zo massaal spammen.

”Laten we van het levensgrote probleem vooral een levensgrote uitdaging maken. Door zoveel mogelijk in te zetten op contextueel zo gericht mogelijke online reclameboodschappen. Youtube neemt ons al een stukje aan de hand. Door aan te kondigen dat binnenkort gestart wordt met shopping ads, gebaseerd op de producten die in een filmpje langskomen, geserveerd op het moment dat het betreffende filmpje bekeken wordt. Dus bekijk ik op Youtube een review van bijvoorbeeld een bepaald type rugzak, dan verschijnt er automatisch een ad die mij naar een informatie- en aankoopomgeving leidt. Dat lijkt mij een mooi begin!

Olaf Cox Leau”Dus kom op communicatiebroeders en zusters, aan ons om de adoptie van adblockers zo snel mogelijk tot staan te brengen! Door massaal in te zetten op contextuele online advertising. Van bereiken naar beraken & beroeren!”

De column van Olaf Cox (foto) verscheen eerder op vaksite FonkOnline.

 

Lees ook:Voorlichtingscampagne over gebruik adblockers overwogen door internet wereld
Lees ook:’80 procent van de jongeren negeert internetreclame’ meldt onderzoek
Lees ook:Helft jongeren wil reclame op mobiel tegen beloning (onderzoek)
Lees ook:Keerzijde Adblockers vanavond belicht in Radar
Lees ook:BN’rs lanceren One4Brazil WK-Poulesysteem voor hulp aan straatkinderen in Brazilië met spotje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.