Vereniging van reclamebureaus keert zich tegen ‘opdringerigere’ en ‘irriterende’ onlinereclame

Zeer opmerkelijk, dit nieuws. De VEA, de vereniging van ‘toonaangevende’ -eigen omschrijving- reclamebureaus in Nederland, keert zich op de eigen site tegen ‘opdringerige’ en ‘irritatie oproepende’ reclame op internet. Bij monde van de voorzitter MarTop adsc Oosterhout, in het dagelijks leven Oprichter/Strategy Director van het gerenommeerde reclamebureau N=5. Prima. Maar toch jammer dat dit manifest niet ook is ondertekend door de BVA, de vereniging van adverteerders. Want opdringerig zijn en irriteren doen ook grote adverteerders online. Ik zie het dagelijks op mijn site Reclamewereld. Je leest een artikel en, floep, een spotje met geluid klettert er overeen van een BVA-lid… VEA’s Oosterhout: ”De wal keert het schip. Beter kunnen we de komst van Ad Blockers niet duiden. En dat is goed,” schrijft hij. ”Er is te veel slechte en opdringerige reclame zodat steeds meer consumenten besluiten zich hiertegen te wapenen. Terecht vinden wij, VEA als vertegenwoordiger van de toonaangevende communicatiebureaus. We leggen ugraag uit waarom.  Creativiteit is de motor van vooruitgang. Dat is het motto van onze branche. Wij geloven dat creativiteit vooruitgang realiseert. Vooruitgang in de vorm van economische groei. Maar ook maatschappelijke vooruitgang in de vorm van een betere samenleving. Opdringerigere reclame of reclame die slechts irritatie oproept past daar niet in. Wij geloven in exact het tegenovergestelde. Reclame moet origineel en aantrekkelijk zijn. Zo aantrekkelijk dat mensen het graag willen zien. En liefst zo aantrekkelijk dat mensen zich uitgenodigd voelen het verhaal door te vertellen via social media, aldus VEA’s Marc Oosterhout.

”Irritatie is een verkeerd signaal,” vervolgt hij. ”Daarom onderschrijven wij als branchevereniging het manifesto van Acceptable Ads. Zij zeggen het zo:  We want to reverse the cycle. We don’t hate advertising, but nobody wants obtrusive blinking ads and content-obscuring rollovers running amok on their computers and mobile phones.

”Concreet betekent dit dat wij als VEA de volgende principes huldigen: 1. Reclame verrast en nodigt uit; 2. Reclame is eerlijk en transparant.  Stiekeme reclame is niet op zijn plaats; 3. Reclame is effectief door originaliteit. De VEA gelooft dat creativiteit de vooruitgang kan boeken. Daarom onderschrijven wij het initiatief Acceptable Ads. En roepen wij alle bureaus en adverteerders om te stoppen met reclame die louter irritatie oproept. Zo zullen AD BLOCKERS vanzelf overbodig worden.”

Mark Oosterhout VEAAldus Marc Oosterhout (foto, Voorzitter VEA, Oprichter & Strategy Director bureau N=5) op de site van zijn vereniging.

[PS] Leuk blog, Reclamewereld? Like ons dan HIER graag.

Lees ook:‘In tegenstelling tot je mammie, beoordelen wij op resultaat’ zegt Effie-organisatie
Lees ook:Nationale Nederlanden en Aegon winnaar Koninklijke Inhaakwedstrijd De Telegraaf
Lees ook:Reclameman Oosterhout bepleit terugkeer Femke Halsema
Lees ook:Van Branson tot Hegarty, van Boateng tot Hamilton: bekende namen vertellen hun verhaal aan Johnnie Walker
Lees ook:Waarom zijn Franse autospotjes zo raar vraagt NRC Q aan Peugeot en Citroën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.