Van Røde microfoon en boormachine tot Adlblocker en Adlokker

Z’n smartphonebrowser staat al een week vol met aanbiedingen voor een Røde microfoon die hij had gegoogled, laat reclamemaker/conceptman Scato van Opstall ons weten in zijn recente column in vakblad Adformatie. ”Besloot ‘m niet te kopen omdat ik eerst een Top adsgat in mijn compactcamera moet boren, bij gebrek aan audio input. Dat weet Google nog niet. Misschien moet ik eerst zoeken op ‘ik heb besloten geen Røde te kopen’ en verdwijnen ze dan? Zo niet, wordt een ad-blocker wel heel verleidelijk. Maar ik installeer ‘m niet. Want met Adblockers breekt de reclamehel pas echt los. Dat Apple opeens adblockers toestaat, heeft namelijk niks met gebruikersgenot te maken: ze willen concurrent Google blokkeren. Daarna gaat Apple zelf advertenties in iOS integreren en die zijn (verrassing!) niet te blokken. Vergis je niet: tussen die crazy ones uit Cupertino zitten toch een paar unverfroren dictators, die ongevraagd die Albert Heijn app op mijn lockscreen installeerden. Doe mij eersteen appblocker voor Apple.

”En hoe moeten al die sites straks overleven? Zonder ads krijgen we een overkill aan advertorials, sponsored content, native advertising, whatever. Nog meer bloggers die middelmatige producten pluggen voor een kickback. Volgens mij is iedereen beter af met zuivere content en echte advertenties. En dan mag er best af een toe een relevante advertorial tussendoor, zoals de minidocu’s over brood van Fitzroy (wel graag ‘sponsored’ erboven, of ‘betaald door bakkers’).

”Adblockers zijn populair door een overkill aan opdringerige en irrelevante reclame. Weg met die pop-ups & take-overs. Gebruik pre-rolls en videocards met mate. Geef advertising een vast plekje op elk scherm: je eigen personalised reclamebordje. Biedt daar tailormade deals of reteleuke themafilmpjes. Leg mensen netjes uit dat content alleen gratis blijft door een bescheiden mate van gewenste advertenties. Snapt iedereen.

Scato van Opstall”We hebben geen Adblockers nodig, maar juist Adlokkers: transparante tools waarmee de consument onder de motorkap kan kijken en meebepaalt wat er op z’n reclamebordje belandt. Je mag goedbedoelde aanbiedingen gewoon uitzetten: een week hoofdluisshampoo-ads op al je schermen maakt je geen populaire collega. Prima dat Røde-retailers mij rechtsboven in beeld aanbiedingen doen – tot ik ho zeg. Want ik heb eerst een boormachine nodig. Of nog beter: een compactcamera met audio ingang”, besluit Scato van Opstall (foto) zijn column die eerder verscheen in vakblad Adformatie.

Lees ook:’80 procent van de jongeren negeert internetreclame’ meldt onderzoek
Lees ook:Google overweegt reclame bij zoekresultaten afbeeldingen
Lees ook:Voorlichtingscampagne over gebruik adblockers overwogen door internet wereld
Lees ook:Keerzijde Adblockers vanavond belicht in Radar
Lees ook:Gmail is nieuwste doelwit agressieve campagne Microsoft

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.