‘Die adblocker is er omdat wij er een zooitje van hebben gemaakt’ zegt Arno Peperkoorn

In deze donkere dagen voor de digitale industrie was daar ineens prachtig nieuws, volgens mediaspecialist Arno Peperkoorn, directeur Result Recruitment*. ”Vol verwachting klopte mijn hart. Het gaat immers al weken over maar één ding. Adblockers. De dood voor de braTop adsnche. Pure ellende voor uitgevers, merken en alles en iedereen die in het midden centjes probeert te verdienen. De ene na de andere kenner komt aan het woord en oplossingen variëren van slimmere technologie inzetten zodat mensen zelf bepalen wat ze willen zien tot een volledige black-out van het internet. Vol verbazing en met een opengevallen mond lees ik zoveel als ik kan. Tijdens het lezen valt me één ding op. Er zijn zo weinig mensen die praten over de oorzaak,” schrijft Peperkoorn in een column die eerder verscheen op vaksite Nederlands Media Nieuws. ”De consument wordt al jaren met totale onzin gespamt. Banners die zogenaamd getarget zijn, banners die door middel van retargeting nogmaals op je scherm verschijnen. Banners die mij een reis naar New York aanbieden terwijl ik bij diezelfde aanbieder een uur geleden een reis voorgenoemde bestemming heb geboekt. Creativiteit is ver te zoeken. Uitgevers plakken het liefst vijf uitingen op een pagina.

”Adverteerders willen vooral geen pixels toelaten op pagina’s die er echt toe doen zodat retargeting relevant wordt in plaats van storend. Hoe leuk is een banner die me bedankt voor het boeken van mijn reis naar New York? Nu voel ik me een klant die niet heeft betaald. Een uiting die totaal negeert wie ik ben. Fuck dat, dat accepteert toch geen consument.

”Nee die adblocker is er omdat wij er een zooitje van hebben gemaakt. En is dat dan gek? Welnee, de digitale industrie is aan het puberen. We moeten dit zien als kans en zegen. Creatiever werk, minder ads en bovenal accepteren dat de keten is omgedraaid. De consument is de baas op het internet. Let’s face it.”

Arno Peeperkoorn
*Arno Peperkoorn (foto) is directeur van Result Recruitment, een bureau gespecialiseerd in het bemiddelen van professionals binnen de media- en reclamebranche.

NB: Zie ook ‘Voorlichtingscampagne over gebruik adblockers overwogen door internet wereld’

 

Lees ook:Meer leenbanners dan voorheen voldoen aan reclameregels AFM
Lees ook:Keerzijde Adblockers vanavond belicht in Radar
Lees ook:Voorlichtingscampagne over gebruik adblockers overwogen door internet wereld
Lees ook:Anti-reclame maken doel crowdfunding campagne AdBlock
Lees ook:Adblockers levensgroot probleem, maar…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.