Reclameman Hans van Dijk schrijft ‘Zapklare Brokken’ over reclame

De reclame is een bijzondere bedrijfstak en dat is 't. ''Je kunt er net zoveel verdienen als een hersenchirurg zonder ooit iets geleerd te hebben'', zegt Hans van Dijk. Wat je nodig hebt is enig talent, gezond verstand en een boek met inzicht in hoe reclame werkt. Zijn boek, en dat is er nu: een handzaam, leesbaar en leuk boek van een insider. Een belangrijke motivatie voor reclamecreatief/auteur Van Dijk, mede-bedenker van de beste slagzin aller tijden (Wij van WC Eend adviseren WC Eend) om het boek Zapklare Brokken te schrijven is zijn waarneming dat het matig is gesteld met de kwaliteit van reclame in Nederland. ''Door de smalle marges in de branche is er weinig tijd voor een adequaat leertraject. Jonge reclamemakers worden snel in het diepe gegooid.'' De auteur

laat aan de hand van vele voorbeelden zien, waaraan je een goede
campagne kunt herkennen. Met Zapklare Brokken houdt Van Dijk -in het dagelijks leven creatief directeur van reclamebureau Skipintro- een
pleidooi voor het maken van goede reclame. En dat is heel nuttig want
goede reclame, mits niet te vaak vertoond, roept geen irritaties op -
en werkt dus dubbel goed voor adverteerders. En vormt een verdediging tegen allerhande reclameverboden van overheidswege.

Vrijwel alle theorieën,
begrippen en vaktermen die dagelijks in de reclamewereld worden
gebruikt, komen aan de orde. USP, image, positioneren, reason why,
merk, concept, likeability….alles wordt helder uitgelegd.

Zapklare
Brokken is vooral een praktische gids. Hoe werkt een reclamebureau? Wat
komt er kijken bij het bedenken van een idee? Waarom is reclame
verslaafd aan Bekende Nederlanders? Hoe zit het bureaulandschap in
elkaar? En: hoe vind je er een baan? Zeer aanbevolen, een must voor
iedereen die iets met reclame heeft te maken vanuit de bureauwereld
danwel vanuit adverteerderszijde (zeg ik de uitgever na). Hoewel niet specifiek geschreven als
studieboek, is het boek prima inzetbaar in opleidingstrajecten.

Van Dijk's boek is toegankelijk en vlot geschreven en zal daarom een
breed publiek – ook van buiten de reclame – boeien. Verwacht de uitgever, en dat denk ik ook. De uitgeverij erachter is Van Vliet Uitgevers, winkelprijs 29,50 euro, telt 288 pagina's.

Lees ook:Boekje ‘ReclameJargon’ van Hans van Dijk leuk is leuk cadeau, nog steeds
Lees ook:Hans van Dijk van reclamebureau Skipintro VEA Legend
Lees ook:Johan Cruijff haalt ‘ruim 4 ton’ binnen met EK Voetbal-spots ING
Lees ook:Ruud Gullit’s Rijksmuseum-spots gefilmd door Jan de Bont
Lees ook:Happen naar Peijnenburg, een reclamecampagne geboekstaafd

0 reacties op “Reclameman Hans van Dijk schrijft ‘Zapklare Brokken’ over reclame

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.