John de Wolf’s non-reclame voor €1 mln actie Ditzo effectief

De  1 miljoen euro die zorgverzekeraar Ditzo vorige week beschikbaar stelde voor het kankeronderzoek van professor René Bernards, verbonden aan het Antoni van Leeuwenhoek, is bereikt. Mede door bijgaande leuke video van John de Wolf, die eerder reclame maakte voor Ditzo. Binnen vier dagen tijd hielpen honderdduizenden Nederlanders mee om samen ‘kanker de wereld uit te kijken’. De snelheid en het enthousiasme waarmee heel Nederland meehielp onderstreept eens temeer hoe zeer consumenten dit initiatief waardeerden. Aldus een persbericht. Een briljante publiciteitsstunt, natuurlijk, van het bedrijf, dat er enorm veel gratis publiciteit mee kreeg.  Ditzo kondigde vorige week dinsdagavond aan dit jaar een substantieel deel van haar

marketingbudget, namelijk 1 miljoen euro, beschikbaar te stellen aan de zorg. De verzekeraar gaf aan liever te investeren in onderzoek om kanker te overwinnen, dan in het uitzenden van tv-commercials in de maanden november en december. En riep hierbij heel Nederland op om te helpen dit bedrag bij elkaar te kijken. Voor elke bezoeker die de video op platform bekijkt, doneert Ditzo €1 aan de onderzoeksafdeling van het Antoni van Leeuwenhoek. Voor iedere kijker die de video deelt wordt €2 gedoneerd.Binnen vier dagen keken honderdduizenden mensen het bedrag van 1 miljoen euro op het platform kijk kanker de wereld uit bij elkaar. Zo werd de video alleen al op YouTube ruim 860.000 keer bekeken (inmiddels 900.000+) en gingen er ruim 20.000 tweets rond op Twitter.

Bob Stehmann van Ditzo: “Het enthousiasme waarmee Nederland ons initiatief heeft gesteund, en mee heeft geholpen om samen kanker de wereld uit te kijken is overweldigend. We zijn momenteel vooral trots en ontzettend blij dat we dit bedrag aan het Antoni van Leeuwenhoek kunnen doneren.” In de uitzending van ‘De Wereld Draait Door’ gaf Bernards aan tenminste €5 miljoen nodig te hebben om een goede start te kunnen maken met therapie op maat. ”Het zou toch fantastisch zijn wanneer andere verzekeraars ons voorbeeld zouden volgen en dat we gezamenlijk dit bedrag beschikbaar kunnen stellen. De snelheid waarmee de teller naar €1 miljoen is opgelopen, zegt wel iets. We hebben laten zien dat het ook anders kan, en dat Nederlanders dit ook echt waarderen, en vooral belangrijk vinden. Als wij deze beweging nu al in ons eentje op gang kunnen brengen, kun je nagaan wat we binnen onze branche dan gezamenlijk zouden kunnen betekenen,” aldus Stehmann in het persbericht van gisteren.

PS Extra slim, die oproep van Ditzo: dat doen terwijl ze weten dat het marketingbudget van hun concurrenten voor deze periode op is. Slim, maar netjes? De KKDWU-actie kostte de verzekeraar een centje, maar was behalve nuttig ook prachtig voor gratis verkregen extra naamsbekendheid. Succes was vooraf gegarandeerd, natuurlijk, want de portemonnee van de burger hoefde niet open getrokken te worden. Dan scoor je geheid. De eerdere officiële  Ik ben tegen gelijke behandeling-campagne voor het Van Leeuwenhoek-ziekenhuis met hezelfde doel floptje onlangs. Vermoedelijk door de combinatie van de vraag om een (beperkte) financiële bijdrage en de weliswaar aandacht trekkende, maar complicado boodschap. Wie zou de bedenker zijn geweest van de actie? Knap.

PPS PS Leuk/goed blog, Reclamewereld?

 

Lees ook:‘Ik ben tegen gelijke behandeling’-campagne Antoni van Leeuwenhoek
Lees ook:Borstkankerdag-reclame Antoni van Leeuwenhoek
Lees ook:Gezond gewicht beperkt kans op kanker meldt spotje
Lees ook:Meer reclamebestedingen op internet dan op de radio in 2008
Lees ook:Netto uitgave online-reclame met 40 pct gestegen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.