Beau en Albert zijn eruit: excuses voor Pijnlijke plagiaatbeschuldiging

Het grote E-woord is eruit bij Albert Verlinde. Hij heeft gisteravond in RTL Boulevard zijn excuses aangeboden aan zijn RTL-collega Beau van Erven Dorens, die hij vorige week nog van plagiaat betichtte rond zijn nieuwe boek Pijn. Uitgeven door Carrera, maar dat was geloof ik de derde uitgever al. Het boek -heb ik nog niet gelezen- is een roman over een doorgedraaide reclameman (zie overlees voor meer info). Beau zou volgens Verlinde nogal wat gekopieerd hebben uit de zeer reclamekritische roman €14,99 van de Franse schrijver Frédéric Beigbeider (uit 2000). Beau moet de reclamewereld een beetje hebben leren kennen tijdens het maken van de geruchtmakende campagne met reclamebureau BeyenMeijer voor telecommer Scarlet.

Albert Verlinde betuigde tegen het einde van de uitzending spijt tegenover Van Erven Dorens die aan de telefoon hing. ,,Ik heb geen zin in ruzie met jou. Ik zeg hierbij dat er geen sprake is van plagiaat en bied mijn oprechte excuses aan,’’ aldus Verlinde. Van Erven Dorens reageerde opgelucht. ,,We kunnen er nu een streep onder zetten. Ik ben daar heel blij mee en hoop dat de kwestie nu over is.’’

Over Pijn schrijft Beau’s uitgever Carrera het volgende:

Pijn is het literaire debuut van Beau van Erven Dorens bij uitgeverij Carrera. Een ‘hysterische roman’ vol bizarre figuren en situaties tegen de achtergrond van een wereld in verwarring.

‘Ik kan niet meer denken. Mijn hersens zitten vol met die fuckkaas. Wat nou Fantakaas? Eat me Fantakaas. Wat denken die Belgen nou? Dat je met kaas kunt toveren? Fuck it. Kaas is kaas. Mensen fantaseren niet over een blok kaas. Mensen fantaseren hoe ze hun pik in de kale doos van Paris Hilton kunnen janken. Dáár fantaseren mensen over. NIET OVER EEN FOKKING BLOK KAAS! KAAS, DAAR DOE JE MOSTERD OP!’

”De lichtelijk overspannen copywriter Werner van der Linden, reclameman van het jaar 1996 en 1997, ziet mogelijkheden om zijn tanende carrière bij reclamebureau Hot&Lazy nieuw leven in te blazen als hij mag pitchen op een campagne voor een humoristisch kaasproduct van een Belgisch zuivelbedrijf. Met het binnenhalen van deze opdracht zou hij zich kunnen ontdoen van zijn concurrent Enzo Morrez en zo opvolger worden van de baas van Hot&Lazy, Etiënne Schlieberman, met wiens vrouw Werner een lichamelijk en geestelijk vermoeiende seksrelatie heeft, waaraan hij uit strategische overwegingen geen einde durft te maken. Het verlossende idee voor de kaascampagne wil hem maar niet invallen, tot op een ochtend zijn neef Bink, een bekende soapster, op de stoep staat en het geluk Werner eindelijk weer lijkt toe te lachen. Nooit zat een man er meer naast dan hij.”

PS wanneer komt nou eindelijk eens een boek over een doorgedraaide bankier of, liever nog, een doorgedraaide beursmakelaar! Het wordt zo voorspelbaar, over reclamemensen.

Lees ook:Beau’s boek ”Pijn” over gesjeesde reclameman verschijnt in october
Lees ook:Beau schrijft boek over gesjeesde reclameman
Lees ook:Peer ‘Melkunie’ Mascini voiceover Echte Gooische Meisjes
Lees ook:The Winner is… adverteert op voorpagina van wakkere krant
Lees ook:Reclame Jezus en Maria en TV-musical The Passion

3 reacties op “Beau en Albert zijn eruit: excuses voor Pijnlijke plagiaatbeschuldiging

  1. mariken

    Al geloof ik Beau op z’n Bleauwe ogen: dit fragment klinkt inderdaad wel érg een beetje hetzelfde als Beigbeder. Ook inclusief die complete zinnen in kapitalen enzo. En het zuivel-avontuur.

    Misschien moet-ie het toch maar eens lezen om alle (ongetwijfeld toevallige hoor!) overeenkomsten te zien?

    Los daarvan: Beau kent de reclamewereld natuurlijk niet alleen via z’n Scarlet-avontuur. Hij heeft immers ook jarenlang (misschien nu nog wel?) een bedrijfje gehad samen met reclamemaker Marc Bennink.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Michael van Os

    Dank, Mariken, je bent goed op de hoogte! Van dat bedrijfje wist ik dus niet. Wat plagiaat betreft: daar zullen bladen als VN en HP De Tijd ongetwijfeld induiken (en je indruk bevestigen).

      /   Beantwoorden  / 
  3. mariken

    Stond ooit in (jouw?) Adformatie, van dat bedrijfje met Marc. Dus iedereen die dat destijds las had zo goed op de hoogte kunnen zijn hoor! ;-)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.