Roorda: ‘Reclame-opvoeding? Vergeet politieke reclame niet’

Reclameman Eugène Roorda moest hard lachen om de oproep van GroenLinks om media educatie op de basisschool te introduceren om kinderen weerbaar te maken tegen de invloed van reclame. ''Bij Groen Links zijn ze namelijk dol op recla- me.'' Op zich vinden ''wij van de reclame'' die opvoeding prima, ''maar doe er dan een lesje poli- tieke reclame bij'', zei hij in zijn wekelijkse column vrijdag op BNR Nieuwsradio. ''Dan ontdekken de kindjes dat politiek en reclame alles met elkaar te maken hebben. Ze gaan immers beiden om uiterlijke schijn, om macht en om het manipu- leren van menselijk gedrag. Alleen dat doet Cup-a-Soup beter dan GroenLinks.'' Roorda noemt het lachwekkend dat GroenLinksprobeert te scoren met die media-educatie. Dol zijn ze namelijk op … reclame. ''Met name in verkiezingstijd en vooral bij slechte prognoses. Ik herinner me een GroenLinks campagne van November 2006 waarin Femke Halsema als een lekkere griet werd geprofileerd, ondeugend lachend in hippe zilveren cabrio. Was dat géén reclame? Dat was reclame in optima forma. Het was één grote cosmetische maskerade en volkomen terecht.''

Roorda, in het dagelijks leven creatief directeur van Roorda Reclame: ''Iedereen in ons land kende immers deze Femke, maar we vonden haar betweterig en ongezellig, zeg maar: geen leuk mens. Het intelligente reclamebureau zag gelukkig ook. En probeerde met een paar hippe reclametrucks van Femke een aardiger verschijning te maken. Is niet echt gelukt, weten we nu achteraf. Maar dat Femke wat "ordinaire reclame" nodig had, dat stond als een paal boven water.''

Wiens vak is trouwens niet ''het vermarkten van dromen en driften'', vraagt Roorda zich af. Ook de politicus doet het, de plastisch chirurg, de beleggingsadviseur en het reisagent. Om maar eens wat beroepen te noemen.

Lees ook:Reclameman Oosterhout bepleit terugkeer Femke Halsema
Lees ook:GroenLinks wil jeugd weerbaar maken tegen reclame en ‘de’ media
Lees ook:Roorda: ‘Reclame maken is de consument manipuleren’
Lees ook:BNR’s reclamecolumnist Eugène Roorda richt pijlen op ‘Fopbank ASN’
Lees ook:Buitenreclame en GroenLinks: met twee maten meten

3 reacties op “Roorda: ‘Reclame-opvoeding? Vergeet politieke reclame niet’

  1. jeroen

    Lezen is ook een vak op zich, meneer Roorda:
    kinderen op de basisschool zijn nog lang niet stemgerechtigd.

    Als u de moeite had genomen het wetsvoorstel te lezen, dan had u misschien wat genuanceerder gesproken.
    Maar ja, reclame en nuance sluiten elkaar meestal uit.
    Gevalletje beroepsdeformatie ?

    http://www.groenlinks.nl/2ekamer/notities/notitie.2007-07-06.3658393236
    Hier wordt ook de creatieve kracht van reclame aangehaald.

    Kijk uit, het zijn best veel woorden achter elkaar hoor.

    Die ‘Bob’ campagne van ROORDA was trouwens ook geweldig succesvol, toch ? (Beschonken En Rijdt Toch = BERT) (ad hominem lukt iedereen, hoor)

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    @Jeroen: die Bob-campagne is een succes, wat heeft die hiermee te maken? Niets volgens mij.
    En Roorda heeft volgens mij gewoon gelijk, al dikt-ie, als columnist, dingen natuurlijk flink aan en sneuvelen nuances. Maar zo ongeveer 95 pct van alle Nederlanders vormt zijn mening op basis van (korte) berichten in de media, dus waarom zo kritisch juist over reclamemensen?
    Feit is dat GroenLinks ook de ”zeurterreur” wil aanpakken (van de basisschooljeugd die niet ”koopgerechtigd” is).
    Dat politici veel beloven, maar niet altijd alles waarmaken (neem de PvdA en de ouderenzorg), dat mogen 12-13 jarigen ook best horen in de klas. Reclame mag in ieder geval niet liegen, en om daarop toe te zien hebben we de reclamewaakhond. Misschien kan de politiek ook zo’n waakhond gebruiken …
    Tenslotte dank voor die tip over die GL-notitie, ga ik eens bekijken.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Mark

    @Jeroen,
    Het is jammer dat een persoon als Jeroen meteen weer zo’n kinderachtig toontje aanslaat en bet weterig Roorda gaat waarschuwen dat het een lange tekst met veel woorden is die hij moet gaan lezen. Jeroen, meestal zijn het juist de middelmatig bevoorrechte mensen die zichzelf beter willen voordoen en een ander. Hieruit lees ik dus ook dat jouw kunnen niet erg hoog is en je daarom op zo’n minderwaardige manier moet reageren.
    Sorry, dat dit even buiten het onderwerp viel maar het moest even gezegd worden.
    Links Nederland heeft altijd een beetje moeite om hun fatsoen te bewaren.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.