Hallo Femke, even bellen met ze hoor! Zouden ze bij GroenLinks ooit gehoord hebben van de ReclameRakkers en zusje Media- Makkers? Of kennen ze die club(s) wel, maar hebben ze er geen vertrouwen in misschien vanwege al die backing van het markete- rende bedrijfs- leven? Wat is er aan de hand. GroenLinks wil scholen verplichten jongeren te leren hoe reclame en media werken, zodat ze weerbaarder worden in de complexe informatiemaatschappij. De oppositie komt meteen na de zomer met een initiatiefwet om media-educatieop te nemen in de lijst die voorschrijft wat kinderen allemaal moeten kennen en kunnen na de basisschool en het voortgezet onderwijs. Met de medialessen moeten leerlingen onder andere leren hoe reclame werkt. De scholen krijgen de vrijheid om de lessen zelf in te vullen, aldus GroenLinks.
Lees ook:‘Voorlichting voedselbedrijven op scholen lijkt op sluikreclame’
Lees ook:Roorda: ‘Reclame-opvoeding? Vergeet politieke reclame niet’
Lees ook:Opgepast: het is veiliger om in de zomer naar de bios te gaan
Lees ook:‘Krappe meerderheid Tweede Kamer tegen nieuwe reclameverboden,’ melden CMC en BVA
Lees ook:Zwarte kinderen willen wittere school melden krant èn advertentie
Hebben we dat niet al?
Ik heb verpicht een jaar maatschappijleer gehad waar ook het geheim achter de reclame werd behandeld. Leuk wel!
Geen bezwaar tegen iig.
Maar ik vraag me af of het helpt, als je er bewust van bent hoe ‘t werkt.
Kennis, inzicht en bewustwording helpt, maar kunnen kiezen is misschien nog belangrijker. En hoe je om kunt gaan met jouw mening in een groep, waar je ook bij wilt horen!
Verplichte vakken op dit gebied, daar geloof ik niet zo in. Ruimte binnen het onderwijs om hier aandacht aan te besteden wel. Ik ben ervan overtuigd dat die mogelijkheden er nu ook al zijn.
En waarom niet samen met het bedrijfsleven? Een mondige tevreden klant is toch ook voor hen interessant?
Ik sta versteld van de nederlandse linkse tak elke keer. Het zijn ook echt de nieuwe conservatieven van deze tijd zoals nu vaker geschreven word. Hebben ze niets beters te doen?