Unilever ‘s lands grootste adverteerder – voor KPN

Wie is de grootste adverteerder van Nederland? En wie de een-na-grootste? Dat is een en hetzelfde bedrijf, Unilever. Uit de jaarlijkse top-10 adverteerders van MarketingTribune blijkt dat de divisie van Unilever Home & Personal Care bruto -dus b.v. exclusief kortingen- meer in de media heeft uitgeven in 2006 (112.1 miljoen euro) dan Unilever Foods Nederland (103.5 miljoen). Wereldwijd is Unilever overigens de een-na-grootste adverteerder na het Amerikaanse Procter & Gamble. Terug in Nederland wordt Unilever

net als vorig jaar gevolgd door KPN met 86.7 miljoen, Procter & Gamble met 79.4 miljoen, L'Oréal Nederland met 62.9 miljoen, Beiersdorff 55.8 miljoen, Masterfoods 47.9 miljoen, Albert Heijn 45.8 miljoen, Rabobank 40.3 miljoen en Postbank 38.3 miljoen.

Het blad wijst er ook op dat KPN het afgelopen jaar een derde minder uitgaf aan tv-reclame, hoewel ongeveer hetzelfde werd besteed als vorig jaar. Dat betekent dat een groter deel dan voorheen van het budget is ingezet voor andere mediumtypen. 

De top-10 lijst van MT is samengesteld door Nielsen Media Research op basis van bruto bestedingen van 1 december 2005 tot en met 30 november 2006.

Lees ook:Unilever blijft verreweg grootste adverteerder van Nederland in 2007
Lees ook:Unilever weer grootste adverteerder van Nederland in 2009
Lees ook:Vóór Groupon en ING: Zalando.nl grootste online adverteerder
Lees ook:Reclame-bestedingen 4 pct omlaag in 4de kwartaal 2008
Lees ook:Bruto reclamebestedingen 9,5% omhoog in eerste halfjaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.