Reclame-bestedingen 4 pct omlaag in 4de kwartaal 2008

De bruto* reclamebestedingen in de traditionele Nederlandse media zijn in het laatste kwartaal van 2008 gedaald met 4 pct t.o.v. hetzelfde kwartaal het jaar daarvoor. Dat is opvallend, omdat de drie voorgaande kwartalen vorig jaar nog een stijging te zien gaven vergeleken met dezelfde perioden in 2007. Ondanks die daling in kw4 vertoonden de bruto reclamebestedingen in de media in heel 2008 nog een lichte stijging (plus 2 pct). Dat meldt vakblad Adformatie vandaag, op basis van informatie van onderzoekbureau Nielsen Media. Uitgesplitst naar mediumtype leverden alle media in, op radio na. De online-bestedingen in kw4 worden deze dagen apart gerapporteerd.*Bruto betekent in dit geval dat er bij de samenstelling van deze bestedingscijfers geen rekening is gehouden met eventuele kortingen of individuele prijsafspraken. Het nettobedrag is dus lager, maar de percentage- daling (in geval van kw4) kan hetzelfde zijn.

Lees ook:Bruto reclamebestedingen in media 3,9% omlaag in 2012
Lees ook:Reclame besteed in media 5,6% omlaag in eerste helft dit jaar
Lees ook:Europese reclamebestedingen herstellen (maar wel -3.8%)
Lees ook:Netto reclamebestedingen in NL met 12,4% gedaald in 2009
Lees ook:Bruto reclamebestedingen plus 9,4 pct in eerste halfjaar 2010

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.