Nieuw: Opinio, opinieweekblad zonder advertenties

In de krant die deze vrouw leest, staan ze volop: advertenties, plaatjes en cartoons. Maar vanaf vrijdag 19 januari verschijnt er een nieuw opinieblad, een wekelijkse krant op tabloidformaat, dat het alleen moet hebben van inkomsten van lezers en inhoudelijk van woorden. Dat meldt Het Parool over Opinio, dat in eerste instantie in een oplage van 50.000 verschijnt. Het blad wordt geleid door de oud-directeur van De Groene Amsterdammer, Huub Schreurs, en een oud-eindredacteur van dagblad Trouw. Opinio moet 

een alternatief worden voor weekbladen als Vrij Nederland, HP/De Tijd en Elsevier die, zo citeert Het Parool een optimistische woordvoerder, glossy tijdschriften aan het worden zijn. Het nieuwe weekblad wordt  ''links-conservatief'' van signatuur, schrijft over politiek, kunst en meer en zegt een aantal bekende medewerkers, niet alleen journalisten, aan zich te hebben verbonden. HP/De Tijd meldde onlangs dat het nieuwe blad rond 15.000 exemplaren moet verkopen om kostendekkend te zijn.

Welke geldschieter zoveel vertrouwen heeft in Opinio in een tijd dat er slechts nieuwe tabloids verschijnen met alleen advertenties als inkomstenbron wordt helaas niet bekend gemaakt. Op verzoek van de financier. Een vraag die bij mij opkomt is: zijn de Groene en VN ook geen opiniebladen, waar woorden eerder dan beeld de boventoon voeren en advertenties -al vinden ze dat daar vast minder ideaal- maar in zeer beperkte mate aanwezig zijn? Benieuwd dus of er in deze markt ruimte is voor een blad als Opinio.

Lees ook:Advertentieloze blad Opinio gestaakt wegens te weinig inkomsten
Lees ook:SP-blad Tribune gratis verspreid, zonder advertenties erin
Lees ook:Trouw, ‘krant media idealen,’ adverteert op pakken melk Groene Koe
Lees ook:Positionering vernieuwde Het Parool als ‘hoofdkrant van Nederland’ door reclamebureau
Lees ook:”Barneveld Vandaag ‘dagblad’ noemen is misleidende reclame”

Eén reactie op “Nieuw: Opinio, opinieweekblad zonder advertenties

  1. Redactie, Michael

    UPDATE: Volgens dagblad Trouw is voormalig Philips-topman, internetondernemer en investeerder Roel Pieper de geheime financier van het ”links-conservatieve” weekblad Opinio, dat vrijdag deze week voor ‘t eerst verschijnt. Pieper begint een mediabedrijf, Opinio Media, zich ook wil begeven in de radio- en tv-wereld en in de krantensector.
    Pieper was niet voor commentaar bereikbaar.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.