Pharma Nord/Medien: reclame weer in strijd met code

De Reclame Code Commissie/RCC heeft naar aanleiding van een klacht tegen diverse mededelingen in het blad Swinglevend, nummer 3, 2011, ruim 20 mededelingen in dit blad in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) bevonden. Het betreft mededelingen over de middelen Q10 en Bio-Seleen + Zink en over het product B-Daddy, te raadplegen in onderstaande beslissing. De RCC houdt zowel Pharma Nord als Partner Medien hiervoor verantwoordelijk. De Commissie acht de bestreden uitgave van Swinglevend in strijd met de Geneesmiddelenwet omdat de middelen Q10 en Bio-Seleen + Zink en het product B-Daddy ”worden gepresenteerd als een geneesmiddel zonder dat daarvoor een handelsvergunning is verleend. Dit is wettelijk verboden en daarom in strijd met artikel 2 van de NRC. Tevens acht de Commissie de uitingen misleidend omdat de werking niet aannemelijk is gemaakt.” Pharma Nord heeft hoger beroep ingesteld tegen een aantal onderdelen van de beslissing van de Commissie. Het College oordeelt drie mededelingen alsnog toelaatbaar. Voor het overige blijft de beslissing van de Commissie in stand. ”Omdat beide verweerders al eerder is aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken, is besloten deze uitspraak onder de aandacht van een breed publiek te brengen.” dossier 2011/01103

Lees ook:Cholesterolcampagne Pharma Nord misleidt consument volgens Nederlandse Reclame Code
Lees ook:Code Commissie: reclame Prosta Totaal misleidend
Lees ook:NL Energie-aanval op prijzen Essent ‘misleidend’ genoemd
Lees ook:Flyer/website-reclame disco The Palace stimuleert overmatig drankgebruik
Lees ook:Radiospot ‘Belasting is diefstal’ verboden door reclamewaakhond

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.