De reclame van Lotto voor Super Zaterdag is misleidend, zegt de Reclame Code Commissie vandaag in een persbericht. Omdat Lotto reeds eerder met een nagenoeg identieke reclame-uiting naar buiten trad heeft de Commissie besloten de uitspraak onder de aandacht van het publiek te brengen. Een publieke tik op de vingers, dus. Het betreft een tv-commercial van Lotto waarin wordt gezegd: ”Hij kan zomaar vallen op Super Zaterdag. De Lotto Jackpot. Deze week staat-ie op 11 miljoen.” De Commissie is van oordeel dat adverteerder met de gebezigde formulering in de tv-commercial de suggestie wekt dat mogelijk twee keer kans wordt gemaakt op de jackpot van €11 miljoen. ”Onvoldoende komt naar voren dat wanneer de super jackpot valt, men daarna ‘slechts’ kans maakt op een jackpot met een vooral bepaalde, lagere startwaarde. De expliciete mededeling van adverteerder beïnvloedt op dusdanige wijze het verwachtingspatroon van de gemiddelde consument, dat deze ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.”Lotto heeft reeds eerder (op 28 mei 2009) in strijd met de Nederlandse Reclame VOde gehandeld met een nagenoeg identieke reclame-uiting, meldt het persbericht van vandaag verder. ”Gelet hierop heeft de Commissie besloten deze uitspraak onder de aandacht van een breed publiek te brengen.”
Lees ook:Reclame voor afslankproduct Nuvoryn ‘misleidend’ zegt Code Commissie
Lees ook:SRC Alert over geconcentreerde paardenmelk: ‘Equilac-reclame misleidend en in strijd met de wet’
Lees ook:Bustours en Reiscentrale beschuldigd van oneerlijke en agressieve ‘Hoofdprijs’-reclame
Lees ook:TV-spotje voor ‘Finish’ vaatwastabletten misleidend genoemd
Lees ook:Staatsloterij past reclame aan na uitspraak Reclame Code Commissie