Interessant, want principiële kwestie. Het ministerie van VWS, in casu minister Edith Schippers, gaat in beroep tegen een uitspraak van de Reclame Code Commissie over de campagne ‘Nederland verandert, de zorg verandert mee’. Zo meldt vaksite Adformatie. Volgens de commissie zijn de spots te ongenuanceerd en te rooskleurig. De uitspraak volgde op een klacht van FNV Zorg & Welzijn. Edith
Schippers gaat in beroep, schrijft zij de Tweede Kamer, omdat zij zich niet kan ‘verenigen met de gedeeltelijke toewijzing van de klacht’ waarin de Reclame Code Commissie de spots aanmerkt als reclame. ‘Het gaat ook om overheidsvoorlichting in het algemeen’, schrijft Schippers. ”Ofwel: De Reclame Code Commissie gaat hier helemaal niet over,” aldus het Adformatie-bericht. Het beroep dient op 24 maart.
Lees ook:Code Commissie: reclame Prosta Totaal misleidend
Lees ook:Reclamecommissie vindt tv-spot Bol.com ‘misleidend’
Lees ook:Thuisapotheek krijgt weer gelijk van Reclame Code Commissie
Lees ook:SP weigert nee/ja-sticker te respecteren meldt Reclame Code Commissie
Lees ook:Dierenbeschermers in beroep over spotje met hondje
UPDATE: Minister Edith Schippers van VWS heeft besloten om de radio- en televisiespotjes van de campagne ‘Nederland verandert, de zorg verandert mee’ van de site http://www.dezorgverandertmee.nl te halen. Hoewel de recente uitspraak van de Reclame Code Commissie daartoe niet oproept, is naar haar oordeel deze stap gewenst om verdere discussie over de spotjes te voorkomen. Deze discussie vertroebelt het doel van de campagne, namelijk burgers informeren over de veranderingen in de zorg. Aldus meldt de Volkskrant. http://www.volkskrant.nl/binnenland/schippers-haalt-campagnespotjes-van-site~a3943401/