Coca-Cola sponsort suikerreclame in België en keert zich hier in spotje tegen obsitas

Kan onmogelijk waar zijn, zou je denken. Lees welk suikerpromotie relletje net speelde rond Coca-Cola in België en zie de anti obesitas-promo ‘Samenkomen‘ van datzelfde bedrijf op de Nederlandse tv gisterenavond.Diëtistenvereniging promoot suiker‘ en ‘Coca-Cola financiert advertentie” diepte de volgens mij respectabele Belgische site EOS Wetenschap op. De onthulling haalde veel dagbladen daar en in NL onder meer de wakkere krant. In de Nederlandse promo -bijgaand- wil de Amerikaanse frisdrankreus consumenten duidelijk maken dat er een balans moet bestaan tussen datgene wat ze eten en drinken en de hoeveelheid energie die ze verbruiken. Is die er niet, dan kan dat -goh zeg, dát is pas nieuws- leiden tot overgewicht. Volgens Hessel de Jong, general manager, past Coca-Cola prima bij een evenwichtige leefstijl. ”Maar mensen moeten zich bewust zijn van de hoeveelheid calorieën die ze binnenkrijgen.” In de nieuwe campagne van Coca-Cola wordt daarom een gebalanceerde leefstijl bepleit. ”We geven informatie over de 139 calorieën in een blikje en wat je moet doen om die weer te verbranden,” aldus De Jong. Zie in overlees een goed interview met De Jong uit dagblad Metro vandaag.

Metro’s Wilke Martens: Een bedrijf als Coca-Cola gaat mensen wijzen op het gevaar van te veel fris drinken?

Hessel de Jong, general manager van Coca-Cola Benelux: ”We willen mensen bewust maken van het belang van een goede energiebalans voor een gezond gewicht. Obesitas is een ernstig probleem en we zijn als Coca-Cola vastberaden daar wat aan te doen. We denken niet dat we dit even kunnen oplossen, maar we nemen onze verantwoordelijkheid. Enerzijds willen we mensen ervan bewust maken dat alle calorieën die je inneemt tellen, ook die in Coca-Cola, en als je meer energie inneemt dan
je nodig hebt dan neemt je gewicht toe. Anderzijds is dit een oproep aan iedereen om in actie te komen, want we kunnen het niet alleen.”

Dit druist toch in tegen de commerciële belangen van een bedrijf? ”Als bedrijf willen we graag overleven en blijven groeien, maar dan moet je niet blind zijn voor wat er om je heen gebeurt. Obesitas is een zeer ernstig maatschappelijk probleem waar we niet omheen kunnen. We zijn ons ervan bewust dat Coca-Cola vaak geassocieerd wordt met suiker en overgewicht. Juist daarom denken we dat we onze nek moeten uitsteken.”

En niet omdat maatschappelijke betrokkenheid van bedrijven hip is? ”Al jaar en dag is ons bedrijf bezig met innovatie. Dertig jaar geleden kwamen we al met Coca-Cola Light, waar minder dan 1 calorie in zit. In 2007 brachten we Zero op de markt, dat geen calorieën bevat. We zijn alleen nooit zo bezig geweest met het communiceren van innovaties. In dit geval vonden we echter dat we een voortrekkersrol moeten spelen.”

Je ziet steeds vaker kinderen met ernstig overgewicht, moeten ouders niet gewoon hun verantwoordelijkheid nemen? ”De manier waarop wij in deze campagne communiceren is gericht op ouders. We hebben sowieso een heel duidelijk beleid dat we onze advertenties niet richten aan kinderen jonger dan 12 jaar. Coca-Cola is bijvoorbeeld
niet aanwezig op basisscholen.”

Waarom wordt Coca-Cola Zero als alternatief genoemd en niet een flesje Chaudfontaine-water, dat ook van jullie bedrijf komt? ”Iedereen heeft gedurende de dag verschillende behoeften. Wij moeten ervoor zorgen dat we voor al die momenten een keuze aanbieden. Dat je onderweg kan kiezen tussen gewoon of light en verschillende formaten. Zo introduceren we een blikje van 250 milliliter Coca-Cola, dat is voor veel mensen genoeg en dan krijg je toch al een derde minder calorieën binnen.”

Er zijn al talloze initiatieven op dit gebied, terwijl obesitas niet lijkt af te nemen. Waarom zou het jullie wel lukken?
”We zijn ons er erg bewust van dat we de komende maanden veel kritische geluiden zullen horen. Maar omdat we zo vastberaden zijn, gaan we hier mee door totdat we een gedragsverandering zien. De campagne voeren we over de lange termijn en de hele tijd zullen we de impact meten.”

Hoe ver moet een bedrijf gaan in het maatschappelijk verantwoord ondernemen? ”Heel ver, vinden wij. Dat doen we door innovaties, bijvoorbeeld door plantaardig materiaal te gebruiken in verpakkingen of door suiker te vervangen door zoetstoffen als Stevia. Maar er is nog steeds veel werk aan de winkel.”

-einde interview dat vandaag in Metro stond-

Lees ook:‘Blijf bij jezelf’ – BNR’s reclamecolumnist Bik introduceert De Wet van Cola
Lees ook:Coca-Cola life groen van start met Kiss Me-spotje
Lees ook:‘Taste the feeling’ als nieuwe reclameslogan Coca-Cola aangekondigd in spotje
Lees ook:Mannen paaien – campagne voor Coca-Cola Zero
Lees ook:Nieuwe Sprite met stevia-extract geadverteerd in dagblad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.