Onderzoek: Merkbekendheid te koop met reclame, merkvoorkeur niet

Voor het creëren van merkvoorkeur via reclame op tv is een goede commercial nodig. Voor het verhogen van merkbekendheid via reclame niet, dan heeft zelfs een kwalitatief slecht spotje enig effect. Dat blijkt uit AdMeasure, een effectiviteitonderzoek uitgevoerd door Ster en MarketResponse, zo melden ze vandaag in een persbericht. ''Een commercial die slecht scoort op nood- zakelijke elementen voor het creëren van merkvoorkeur, kan beter niet worden uitgezonden. Het inkopen van een zeer groot aantal

GRP's '(zeg maar even reclameminuten bij bepaalde doelgroepen-MvO) voor
een campagne leidt niet of nauwelijks tot een verhoging van
merkvoorkeur. Bij het verhogen van merkbekendheid is de kwaliteit van
de uiting veel minder relevant. Merkbekendheid is daarmee te koop,
merkvoorkeur niet.''

De Ster's Nicole Engels: 'De kwaliteit van een
commercial is bepalend in het creëren van merkvoorkeur. Voor het
verhogen van de merkbekendheid is echter het aantal GRP's dat wordt
ingekocht van cruciaal belang'. De kwaliteit van de uiting doet er in
dit geval niet zoveel toe. 'Een slechte commercial kan nog 12 pct
relatieve groei in merkbekendheid opleveren, als er maar voldoende
GRP's worden ingekocht',
aldus Berlinda Harkink van MarketResponse.

In het onderzoek zijn 80
tv-commercials getest en gedurende twaalf weken op merkeffecten
gevolgd. De commercials zijn afkomstig uit diverse branches en zijn bij
alle tv-exploitanten ingezet.

Lees ook:Prijs STER voor onderzoek naar effectiviteit reclame
Lees ook:Boze reactie op ”Humor in Alcoholreclame”-item
Lees ook:‘This game is over’ is game-achtig anti-drugs spotje uit de VS
Lees ook:‘Vrolijke commercial dubbel effectief’ blijkt uit onderzoek
Lees ook:Cutcommercials heet nieuwe site over ‘slechte commercials’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.