De nieuwe dagbladadvertenties van Aldi en Lidl, daar ben ik altijd nieuwsgierig naar. Van- daag Lidl, Alles voor de auto. Maar ook een nieuwtje, want het Duitse supermarkt- concern verkoopt vanaf nu producten met het Max Havelaar's Trade-keurmerk. Bij Lidl Fairglobe-producten genoemd, zoals bananen, sinaasappelsap, chocolade, koffie, thee en bruine rietsuiker. Lidl in de advertentie: ''Steeds meer mensen gaan bewuster om hun voeding. Gezondheid, voedselveiligheid, milieu en het productieproces spelen daarbij een grote rol. Vandaar dat wij ons assortiment aanvullen met Max Havelaar gecertificeerde producten onder ons merk Fairglobe.'' Toch goed van Lidl, maar nu al die andere producten nog aanpassen aan die nieuwe voedingswensen…
Lees ook:Lidl introduceert Max Havelaar/Fairtradeproducten in dagbladreclame
Lees ook:Campagne van Fair Trade, Wereldwinkels en Max Havelaar
Lees ook:Bananen met Rainforest Alliance-keurmerk in de reclame bij Lidl
Lees ook:Goedkoopste van Nederland roept Lidl in kop advertentie, die zwijgt over even goedkope Aldi
Lees ook:Chocoladeletters Aldi, Lidl, Jamin en Hema ‘fout’ zegt Oxfam Novib in campagne
WAt is er mis met al die andere producten van lidl?
Niks hoor, lekker goedkoop ook. Maar doordat Lidl die produkten met een Havelaar-keurmerk zo ophemelt, krijg ik het gevoel dat de kwaliteit van hun ”gewone” produkten ook nog wel wat omhoog kan, met oog op ”gezondheid, voedselveiligheid, milieu en het productieproces.”
Lidl doet hier een goede stap in de goede richting. Het aantal produkten onder het Max Havelaar Keurmerk omvat helaas nog lang niet het voltallige assortiment wat een Lidl kan voeren. Maar het feit, dat men een heel breed assortiment neemt en niet alleen koffie bijvoorbeeld, geeft Lidl´s bedoelingen en intenties wel weer…Ik zou zeggen…wie volgt ?