Supermarktmanager Harry van Albert Heijn stopt ermee meldt spotje (plus interview quotes)

Na ruim tien jaar… Breaking nieuws: Meneer Van Dalen, de supermarktmanager uit onze tv-commercials, beter bekend als Harry, stopt per 31 december. Dat meldde zojuist de Albert Heijn-commercial die hierbij gaat. De manager heeft zelf besloten te stoppen, zegt hij (maar dat gelooft niet iedereen, het is gewoon mooi geweest, heel mooi, en tijd voor iets anders). Met een beetje pijn in het hart neemt

Harry Piekema (55) afscheid, zegt hij, en dankt iedereen voor de fijne samenwerking in de afscheidscommercial. Want de klanten maken de winkel, of Harry er is of niet. ‘Met trots kijk ik terug op de afgelopen tien jaar‘ zegt Harry Piekema -zijn echte naam- over zijn zorgvuldig geheim gehouden besluit. De achtergrondmuziek is een hele oude hit met toepasselijke titel The more I see you (the more I want you) van zanger Chris Montez.

Namens Reclamewereld: bedankt Harry, dat waren tien mooie jaren met bijna zonder uitzondering erg aardige -en relevante- reclame (en knap werk ook, uit de koker van reclamebureau TBWA\Neboko). Héél erg benieuwd wat er voor Harry in de plaats komt. Wat een uitdaging!

PS Hopelijk mag Harry Piekema nu wèl een keertje worden geïnterviewd...

UPDATE: Ja, hoor, de eerste interviews met hem zijn al verschenen. “Ik wil een aantal nieuwe projecten gaan doen en dat is niet meer te combineren”, vertelt de acteur tegen BNR. Begin volgend jaar regisseert hij de Engelstalige toneelvoorstelling ‘Mrs. Picasso’ en komende zomer staat hij zelf op de planken met de festival-voorstelling ‘Onbekend’. Zo meldt Metro vandaag/maandag.

De acteur denkt niet dat het moeilijk wordt om de rol van meneer Van Dalen van zich af te schudden. Afgelopen jaren deed Piekema al veel regiewerk in het theater en hij verzorgde de voice-over voor de natuurfilm ‘De Nieuwe Wildernis’. Ook gaf hij communicatietrainingen en workshops aan acteurs.

Door zijn werk bij Albert Heijn kon Piekema de afgelopen jaren niet zomaar interviews geven. “De mensen moesten echt denken dat ik bij een supermarkt werkte”, vertelt de acteur. In zijn contract was ook vastgelegd dat hij zijn boodschappen alleen bij supermarkten van Albert Heijn mocht doen. Dit om te voorkomen dat het boegbeeld van de grootgrutter uit Zaandam bij concurrenten als Jumbo of Plus zou worden gespot.

Piekema vindt het tijd voor nieuwe uitdagingen, aldus Metro. Op 19 juni 2004 was hij voor het eerst te zien in een spotje van de supermarkt. Na 153 tv-commercials zet hij er een punt achter.

De Telegraaf meldt vandaag dat Piekema sinds april van dit jaar nadacht over het afsluiten van het meneer Van Dalen-tijdperk. In mei sprak hij met de directie van Albert Heijn af om er na tien jaar mee te stoppen. „Tien prachtige jaren. Dat voelde als een goed moment.”

In het begin wist Piekema nog niet wat hem te wachten stond. „Van tevoren weet je natuurlijk dat als je een tv-klus aanneemt, het bepaalde exposure kan hebben. Maar je hebt geen idee wat het effect echt is. Leuk is dat meneer Van Dalen een sympathiek karakter heeft. Mensen op straat waren altijd complimenteus als ze me herkenden.”

De populariteit van meneer Van Dalen leek geen grenzen te kennen. Soms speelden bekende Nederlanders, die Piekema zelf alleen maar van de tv kenden, een rol in de commercials. „Zoals de voetballers van het Nederlands elftal. Tot mijn grote verbazing wilde coach Louis van Gaal op de foto met de supermarktmanager. Dat was een soort omgekeerde wereld.” Aldus De Telegraaf.

Fijn was volgens de acteur bovendien dat de commercials altijd een positieve ondertoon hadden. „Het was een herkenbare spot met steeds een nieuwe invalshoek. En altijd leuk. Iedereen ging met een glimlach naar de volgende reclame.”

Ook de Volkskrant sprak Harry Piekema. En vroeg hem of we ‘Meneer van Dalen’ gaan missen. ‘Ik weet niet wat Albert Heijn gaat doen (daarover neemt het bedrijf begin 2015 een beslissing, red. VK). Maar sommige kijkers zullen hem misschien wel gaan missen. Het was altijd dé vraag als ik werd aangesproken: waar staat je winkel? Zelfs de receptioniste van mijn fitnessclub wilde dat weten. Dan ben je toch wel levensecht.”

Waarom stopt u, vroeg de krant hem uiteraard. ‘Het is een heel bewuste keuze. Rond mei speelde ik met de vraag: wat ga ik verder nog doen? Deze rol was fantastisch, maar legde ook een aantal beperkingen op. Ik moest in de luwte blijven. Ik wil weer meer het podium op, meer in de publiciteit.’
Op de vraag van de Volkskrant of Albert Heijn hem beperkingen oplegde zegt Piekema in het interview: ”Het is heel normaal dat een opdrachtgever exclusiviteit bedingt. Zeker met zo’n centrale rol als supermarktmanager… dat was zo levensecht. Dan moet je daarnaast low profile zijn. Herinner je je nog dat relletje rond Monique van de Ven? Zij deed een commercial voor FBTO, maar bleek er zelf niet te zijn verzekerd. ‘Ja, ik moest dus mijn boodschappen doen bij Albert Heijn. Daar vraagt iedereen altijd naar. Maar het zou ook raar zijn als

meneer Van Dalen bij een concurrent binnenstapt. Ik vergelijk mijn werk met dat van een vriend die rechercheur is bij de politie.
Natuurlijk kan hij in z’n vrije tijd uitgaan, maar hij kan niet naar een schimmige nachtclub.”
De Albert Heijn-commercials met meneer Van Dalen ontvingen 33 Gouden Loeki nominaties. In 2008 won hij een oeuvre-award tijdens de Gouden Loeki uitreiking, meldt Fonk, dat ook een AH-vertegenwoordiger citeert.

 ”Albert Heijn kijkt dankbaar terug op de inzet van Harry Piekema als meneer Van Dalen”, zegt Adriaan Thierry, directeur Omni-channel Marketing & Format van Albert Heijn. ”We zijn Harry en het hele TBWA-team veel dank verschuldigd voor alle mooie en humorvolle optredens in onze reclame. Harry heeft de afgelopen tien jaar op een heel eigen en betrokken wijze invulling gegeven aan de rol van manager Van Dalen in de Albert Heijn supermarkt. Hij zette net een stapje meer en deed er alles aan het onze klant naar de zin te maken en te verrassen. Harry verdient met recht een mooi uitzwaai-moment.”

Lees ook:Dirk en Transavia haken in op vertrek supermarktmanager Harry uit de AH-reclame
Lees ook:AH’s afscheidsspotje met supermarktmanager Harry Piekema wint Gouden Loeki 2015
Lees ook:AH’s mijnheer Van Dalen in spot: maak zèlf voetbalplaatjes
Lees ook:Huismerken Albert Heijn ‘waar Nederland gek op is’ ingezet in reclame oorlog supers
Lees ook:Supermarktmanager Harry mag niet geïnterviewd worden van Albert Heijn

8 reacties op “Supermarktmanager Harry van Albert Heijn stopt ermee meldt spotje (plus interview quotes)

  1. Bocuse

    Het gaat niet alleen om… maar om AH hij is er wel aan gehangen met veel toeters en bellen en heeft er iets mooi van gemaakt maar het kan ook heel anders, heel vernieuwend!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Jan Kramer

    Nou nodig mij maar uit voor een gesprek dat wil ik ook wel doen!

      /   Beantwoorden  / 
  3. Janneman

    Heb wel leuke ideeën om dit een keer een andere draai te geven, met de huidige situaties in Nederland.

    Ben in ieder geval beschikbaar.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Observer

    Verstandig van Albert Heijn om Harry zelf op te laten stappen zo onverwachts voor het nieuwe jaar. Veel beter dan dat iedereen gaat roepen dat Harry nou eindelijk eens moet stoppen om dat zijn beste tijd gehad heeft en iedereen hem uitkotst.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Annemarie

    Ik denk niet dat Appie terugkomt met weer een nieuw typetje nu Jumbo, Super en C1000 niets anders doen dan types. Kunnen ze weer vernieuwen en de eerste daarmee zijn.

      /   Beantwoorden  / 
  6. rijn

    Harry, bedankt. Jij hebt laten zien dat reclame soms toch leuk kan zijn.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.