Reclamemakers zwijgen wijselijk over Zwarte Piep zegt Dick van der Lecq

”De intocht van Sinterklaas was niet eerder zo onstuimig. Geen rustig trippel trappel trippel trap dit jaar, maar een vliegende storm die de goedheiliDieuwertje en Pietgman via Meppel zo de Amstel op blies. Onstuimig was het daarvoor ook al door de internationale Zwarte Pieten discussie. De Verenigde Naties, de Raad van State, Mark Rutte, Diewertje Blok, ze waren er maar druk mee. Reclamemakers hielden zich daarentegen wijselijk op de vlakte”, zegt  iemand die het kan weten, directeur Dick van der Lecq van reclamebureau Etecetera in zijn column in Adformatie en Het Parool. ”Ze mogen dan goed raad weten met ‘lastige onderwerpen’ als teenschimmel, impotentie en vaginale zeep. Maar gaan graag met een grote boog om depietenpolemiek. Als de Benetton campagne nog had bestaan, hadden we een billboard gezien van de Sint op een zwart paard met een witte Piet. Maar nu was het angstig stil: zwarte piep. En misschien maar goed ook. Het Sinterklaasfestijn is jaarlijks goed voor een half miljard extra omzet. Daarvoor wil de marketeer zich wel een beetje gedeisd houden. Albert-Heijn voorzag zijn personeel van een speciale Zwarte Piet handleiding. De klimpieten in de Bijenkorf werden overnight goud gespoten. “Om de premium uitstraling van het warenhuis te benadrukken”. Tuurlijk. Blokker houdt het bij zwart maar zonder dikke lippen. Piet blijkt toch geen Afrikaanse naam. En in het Sinterklaasjournaal figureren slechts nog schoorsteenpieten: blank van geboorte, zwart van roet. Bol.com waagde zich nog aan een piepklein pietgrapje. Maar verder was ‘Don’t rock the stoomboot’ het devies.

”De reclamemaker mag als wildebras te boek staan; in werkelijkheid is hij dus best respectvol en ook een beetje een bange poeperd. Hij werkt voor merken die soms al eeuwen bestaan. En weet dat een imago te voet komt maar te paard gaat. Op de rug van Amerigo is een zorgvuldig opgebouwd imago zo verdwenen. Daar kan de collega roetspecialist van VW inmiddels over meepraten. Hoe dan ook, over twee weken vieren we het enige echte kinderfeest. Dus klaar met de klaaskramp. Anders neemt Halloween het nog over. Gooien we geen pepernoten maar pompoenen. Schminken geen roet maar bebloede gezichten met littekens. Alsof dat een feest is.”

Dick van der LecqAldus besluit Dick van der Lecq (foto) zijn tweewelijkse column in Adformatie en Het Parool. Zijn reclamebureau Etcetera werkt onder meer voor klanten als Bol.com, Bolletje, Essent, T-Mobile en TNT.

Lees ook:Opmars ‘reclame-allochtoon’ gesignaleerd door reclameman/columnist Dick van der Lecq
Lees ook:Sinterklaas vieren verandert, en Albert Heijn-reclame dus ook
Lees ook:De trend in Cannes is reclame die er niet uitziet als reclame zegt Dick van der Lecq
Lees ook:Moederdag moet blijven: ook adverteerders zijn gek op hun reclamemoeders zegt Dick van der Lecq
Lees ook:Zwarte Piet-boycot met gedicht in advertentie ontkend door Albert Heijn

2 reacties op “Reclamemakers zwijgen wijselijk over Zwarte Piep zegt Dick van der Lecq

  1. Persie

    Wat een flauwekul.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    @Persie: Ieder zijn mening, maar: verklaar je nader, graag, want zo wat makkelijk geoordeeld…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.