Kritiek Kirsten Verdel op reclamebeleid politieke partijen

Mark Rutte kondigde aan pas op 25 augustus campagne te gaan voeren voor de VVD, en dan dus uit zijn rol als boven de partijen verheven rol van premier te stappen. Het ziet er naar uit dat ook andere partijleiders pas ver in augustus met hun boodschap komen. Het is vakantie in Den Haag. ”Ik heb nieuws voor ze: dan is het te laat,” waarschuwt communicatie-expert Kirsten Verdel in een artikel in de NRC Next van gisteren over de oorverdovende stilte van de kant van VVD, CDA, D66, SP en Groen Links. ‘Waar blijft de campagne,’ kopt het stuk. PvdA en PVV brachten hun verkiezingsspotjes al in de media. Maar daar komt nog wat bij, betoogt de oud-medewerker van de Obama-campagne. Verdel: ” Iedereen weet nu wat de PVV als hoofdthema voor de verkiezingen heeft: minder Europa. Bij veel andere partijen is het voor kiezers (en soms ook voor de partijen zelf) vaak volstrekt onduidelijk wat hun hoofdboodschap is. Als ze die al hebben.”
De les is volgens Kirsten Verdel dat je zo vroeg mogelijk moet beginnen met het het communiceren van je boodschap. ”Drie tot zes maanden voor de verkiezingen moet die boodschap al helder zijn. Herhaal die boodschap vervolgens eindeloos, net zo lang tot iedereen er stuitergek van wordt, maar het wel wéét,” schrijft de senior adviseur van communicatie-adviesbureau Dröge & Van Drimmelen in NRC Next. (Precies zoals in de reclame dus, dat herhalen van de centrale boodschap, in de reclame/marketing Unique Selling Proposition/USP geheten-MvO). In de weken en dagen voor de verkiezingen kun je de straat opgaan en de bal symbolisch proberen in te koppen, aldus de adviseur, tevens publiciste. ”Partijen die deze strategie nu al volgen, zullen geen hele grote negatieve verschillen zien in de peilingen nu en de uitslag op 12 september. Ze kunnen echter nog wel extra groeien. Partijen die pas op het laatste moment campagne gaan voeren, moeten niet gek opkijken als ze nog maar weinig nieuwe kiezers in hun kamp weten te trekken. Daar zijn ze dan echt te laat mee.” Aldus Verdel in het NRC Next-artikel gisteren.

[En hier bij Reclamewereld hebben wij het gevoel dat Verdel een van de genoemde zwijgzame politieke partijen vast niet de deur zal wijzen, al is het dan te laat, mocht er alsnog worden aangeklopt bij haar en/of haar communicatie-adviesbureau] ;-)

PS En dit vonden we nog van de SP op ‘reclame’gebied, en dit van het CDA, toen deze partijen kortstondig wat lawaai maakten.

Lees ook:Band The Shins werkt mee aan Verkiezingsspotje overheid
Lees ook:Twee keer stemmen op 18 maart melden ook verkiezingsaffiches
Lees ook:‘Grijze mannen in pak werken niet: reclame VVD ‘t best’
Lees ook:Elsevier: politieke campagnes van tv naar web
Lees ook:Man met bijl in absurde spot Euroverkiezingen schokt Belgen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.