Elsevier: politieke campagnes van tv naar web

De verkiezingen van dit jaar zijn de eerste waarbij de partijen zich massaal op internet storten, constateert Elsevier vandaag.‘De SP heeft een voortrekkersrol gespeeld. Veel leden begonnen daar al een paar jaar geleden met weblogs. Die voorsprong heeft de SP nog steeds. Zie ook eerder dit jaar het viral filmpje van Jan Marijnissen, maar de PvdA is nu ook heel gelikt op internet aanwezig,’ zegt Frank Janssen, trendwatcher van Frankwatching. "Televisie is het belangrijkste medium waarmee de kandidaten kiezersaandacht trachten te trekken, maar internet is deze verkiezingen belangrijker dan ooit," meent Elsevier-redacteur

Carla Joosten. Overigens signaleert Janssen wel veel eenrichtingsverkeer: ‘De partijen zenden veel. Van interactie, een gesprek is nog amper sprake. Daarvoor moet je kennelijk nog steeds naar een zaaltje.’ Op internet is de kijkdichtheid per filmpje weliswaar minder dan op televisie, maar alles bij elkaar zijn zo toch veel kiezers te bereiken.

‘De beste internetproducties zijn die filmpjes die later door programmamakers op tv worden vertoond. Dan is de partij spekkoper,’ zegt Meus van der Poel van Politiek Online. De invloed van internet kan volgens hem niet worden onderschat. ‘Steeds vaker zie je dat traditionele media aan de haal gaan met weblogs. Zie de zaak-Jan Pronk. Dat weblog werd een politiek feit. Het wachten is op de eerste Nederlandse politicus die om zijn weblog moet aftreden.’ Maar ook commercieel zijn de partijen op het web aanwezig. Wie op Google zoekt, wordt rechts in de advertentiecolumn verwezen naar de sites van de politieke partijen.

Over de effecten van de campagne op internet valt nog niets te zeggen. Maar dat aandacht van de kiezer cruciaal is, staat vast volgens Elsevier’s Joosten. Aangezien steeds meer mensen op internet zijn aangesloten, wordt het kiezerspotentieel op het web alleen maar groter. Bovendien kunnen veel politieke webacties bij elkaar een groot effect teweeg brengen. In de marketing heet dit de longtail. Het staat vast dat de politieke campagnestrategen van dit ‘Amazon.com-effect’ dromen.

Lees ook:Nielsen: Partij voor Dieren duurste campagne
Lees ook:Jongeren G500-reclame voor politieke lobbyclub OranjePAC
Lees ook:Toeval troef bij media-uitgaven politieke partijen
Lees ook:Politieke ‘reclame’: PvdA zet Mascini en Terstall in
Lees ook:Zweven in de politiek en tussen leven en dood (donorreclame)

Eén reactie op “Elsevier: politieke campagnes van tv naar web

  1. Diederik Heinink

    zelfs voor Hyves is al een rol weggelegd als meetlat welke politicus de meeste vrienden heeft.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.