Bik: ‘Reclame niet alleen handig economisch smeermiddel’

Reclame  is niet alleen een handig economisch smeermiddel, het is ook een hartstikke mooi sociologisch en maatschappelijk staalboek.” Aldus Manfred Bik, BNR Nieuwsradio’s reclame-columnist vanochtend over de tentoonstelling ReclameKlassiekers in de Amsterdamse Beurs van Berlage. ”Wie kijkt naar een overzicht van reclame door de decennia heen, die ziet je tegelijkertijd een overzicht van Nederland door de tijd heen. In reclame wordt vaak gebruik gemaakt van trends en van elementen uit de tijdgeest, om zo goed mogelijk in te spelen op wat er bij de mensen leeft. En zo wordt reclame vanzelf een

document over de bewegingen van onze wereld.” Manfred Bik: ”In de reclamespotjes op televisie kun je zien wat we op dat moment als samenleving grappig vinden. Je kunt zien welke mannen we stoer vinden, en welke vrouwen we aantrekkelijk noemen. Wat voor humor vonden we leuk in de jaren ‘70? Welke vooroordelen waren geaccepteerd in de jaren ’80? Als u de Nederlandse cultuur interessant vindt, dan kan ik u van harte aanbevelen om de geschiedenis van de Nederlandse reclamecultuur eens wat aandacht te geven.” Adviseert Bik* (foto), in het dagelijks leven strateeg bij reclamebureau DDB Amsterdam, in zijn BNR Nieuwsradio-column vandaag. De reclamemaker maakt even reclame voor reclame, en terecht. Bik kent zijn klassiekers.

”Dat kan in de komende vrije dagen heel makkelijk. Want in de Beurs van Berlage aan het Rokin in Amsterdam is sinds vorig weekend de tentoonstelling ‘ReclameKlassiekers’ geopend, een tentoonstelling die zichzelf adverteert als ‘het leukste geschiedenisboekje van Nederland’. ”De expositie draait primair om de grote reclameklassiekers van ons land. Reclamecampagnes die onderdeel zijn geworden van het Nederlands erfgoed. De olifant van Rolo, de koeien van Melkunie, de zwaan van KLM en Flipje van Tiel: u kunt ze er allemaal zien. Daarnaast zijn er bijna elke dag interessante workshops over reclamecases. Reclame is niet alleen redelijk nuttig, het is soms echt leuk om naar te kijken, of mooi. En bij elkaar gebracht zoals op deze tentoonstelling, is reclame ook nog eens best leerzaam.”

Aldus Bik, ‘verstokt reclameman,” die  van harte hoopt dat u eens gaat kijken.

* De opinies weergegeven in deze columns zijn persoonlijke professionele opvattingen van ”verstokte reclameman” Manfred Bik (en vertegenwoordigen dus niet de standpunten van zijn werkgever DDB Amsterdam).

Lees ook:Tentoonstelling ReclameKlassiekers in Beurs van Berlage
Lees ook:Tentoonstelling ’100 Jaar Reclame, 100 Jaar Beroemd’ in Beurs van Berlage verlengd
Lees ook:Expositie ‘ReclameKlassiekers’ van 18 december t/m 27 februari te zien in Beurs van Berlage
Lees ook:‘Reclame is het waard om bewaard te worden.’ Jan Knaap over 100 Jaar Reclameklassiekers in Beurs van Berlage
Lees ook:Tentoonstelling over boekenreclame door de eeuwen heen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.