Reclameman Roorda: ‘Rabobank kan maar beter stoppen met Tour’

Reclameman Eugène Roorda vindt dat de Rabobank moet stoppen met het sponsoren van de Tour de France. Dat kan deze ‘'oer-Hollandse Jochem de Bruinbank'' volgens hem maar beter overlaten aan de ‘'chemische industrie, de epo merken en de nieuwkomers op de altijd dynamische bloedtransfusiemarkt, zegt hij vandaag in zijn wekelijkse column op BNR Nieuwsradio. ''En zich intussen bezinnen op een domein dat past bij hun ziel.'' Roorda heeft niets met wielrennen, zegt-ie, maar weet al een jaar of veertig dat het peloton een rijdende chemische fabriekis. ‘'Ik zie het aan de koppies van de renners en dan ben ik niet eens arts of helderziende.'' Wielrennen noemt hij ''de sport van de onderklasse en precies dáár zit de massa die bedrogen wil worden. Het is het "Doe Mee En Win Publiek" dat niet zonder helden kan – en zolang het kermislawaai alle zelfreflectie en zwendel overstemt – koestert het volk zich in de eigen dromerijen.''

Toch kun jij je in termen van "corporate imago" afvragen of het wel zo'n goede combinatie is, die Tour en de Rabobank, aldus Roorda. ‘'De Raad van Bestuur vindt van wel, en sprakeloze Piet van Schijndel ook want deze zomerse bedrogpoppenkast zit in zijn takenpakket. Hun legitimatie is ongetwijfeld de daverende tv exposure waardoor de halve wereld de merknaam Rabobank ziet. De vraag is of dat noodzakelijk is voor deze oer Hollandse Jochem de Bruin bank met 100% naamsbekendheid. Met een kantorennet vooral in Nederland. Met een benijdenswaardig integere financiële reputatie. En met een naar mijn smaak maximale goodwill bij vriend en vijand.''

Roorda, in het dagelijks leven creatief directeur en oprichter van Roorda Reclame, zegt niet flauw te willen doen. ‘'Maar je kunt met 15 miljoen betere dingen doen die ook nog eens aardiger zijn. Dingen waar jonge mensen blij van worden, waar allochtonen blij van worden, waar ouderen blij van worden. Initiatieven die de maatschappelijke betekenis van de Rabobank benadrukken. En dan niet gefocust op goedkoop effectbejag maar op het duurzaam verankeren van je functionaliteit.''

Lees ook:Teun contra Fatima: ‘Getverdemme, ABN Amro’
Lees ook:Rabobank’s reclame-uithangbord Jochem even terug in krant
Lees ook:Roorda: ‘Heimwee naar Fortuyn? Dat gaat wat ver’
Lees ook:‘Nieuwe kabinet moet maar ‘ns bij Coca-Cola langs’
Lees ook:Reclameman Roorda over EG-kritiek op ‘oude’ Biertje?-campagne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.