Roorda: ‘Marijnissen en Mao zijn allebei uitstekende marketeers’

SP-voorzitter Jan Marijnissen is genomineerd als Marketeer of the Year, samen met Herwin van den Berg (van het in opspraak geraakte Heineken) en Raymond Spanjer (Hyves). Reclameman Eugène Roorda vandaag in zijn wekelijkse column op BNR Nieuwsradio: ‘'Volgens mij ervaart Jan de nominatie als een soort doodskus, maar laat hij zich niet kennen want wil geen smetjes op het populaire blazoen.'' Een eerbetoon dat toch zijn nut heeft? ''Wat het leert is dat je merken wel degelijk kunt omkatten, in tegenstelling tot wat men vroeger dacht. Van lelijk en onaantrekkelijk kun je een merk transformeren naar hip en modern. Hip en degelijk is eigenlijk een betere formulering in dit tijdsgewricht,'' aldus Roorda. ‘'Hip en degelijk zijn

de twee cruciale scharnieren die je nodig hebt om een vervaalde onaantrekkelijke gedaante (toch niet onze Jan en z'n SP? MvO) van een fris en levenslustig imago te voorzien. Je behoudt je historie, je betrouwbaarheid en authenticiteit. Maar je verpakt dat in een modern en optimistisch jasje waardoor je nieuwe generaties doelgroepen aan je weet te binden'', zegt Roorda, in het dagelijks leven creatief directeur/oprichter van Roorda Reclame.

Oud van geest en jong van hart gaan prima samen, zegt hij. ''Zie de cases van kruidenier Dirk, van kledingmerken Burberry en Puma, van ooit bejaarde spelers als Unox en Hero. Omkatten is een kwestie van schone schijn, van doen geloven. Wat dat betreft verschilt Marijnissen toch weer weinig van Mao, dat was ook een uitstekend marketeer,'' vervolgt hij zijn radiocolumn.

Marketing heeft volgens de reclameman van Marijnissen "everybody's favourite uncle" gemaakt, hem een strak pak aangemeten en zijn pakje zware Van Nelle buiten beeld weten te krijgen. ‘'Hij werd ineens Onze Jan en je kon persoonlijk met hem communiceren via internet.Waardoor hij niet alleen aantrekkelijk bleef voor de chronisch verongelijkte onderkant van de samenleving, maar ook acces kreeg tot de jonge creatieve klasse. Tot de smaakmakers van het moderne optimistische levensgevoel.''

Ineens vond die groep Jan een toffe kerel. Roorda: ‘'Dat Marijnissen een proletarisch jaren 50 vorige eeuw beleid voorstaat dat hij de toekomst met de handrem erop benadert – dat hij hongerende Poolse timmermannen bij de grens tegenhoudt, het speelt allemaal geen enkele rol. Jan is hip, punt uit.''

En Marijnissen wordt gevierd door ‘'de vijand in eigen persoon'', constateert Roorda. ‘'Door de manipulatieve en geldgerichte vrije marketingwereld, door de mannen en vrouwen van een ton en een turbo, door de sprinkhaantjes en springkipjes als je even doordenkt. Niet bepaald de habitat voor een voormalig worstmaker annex vereerder van Mao posters.''

(Mijn PS: zou de jury Heinekens Herwin van den Berg hebben genomineerd als ze op de hoogte was geweest van de Europese beschuldiging van markt- en prijsafspraken in Nederland? Bijna zeker van niet, denk ik.) De strijd is daarom tussen Marijnissen en prima kandidaat Spanjer, vermoed ik. Ik gok toch op Marijnissen als nieuwe Marketeer of the Year.

Lees ook:Roorda: ‘Premiers gaan niet op zeepkisten staan’
Lees ook:Roorda: ‘Waar sommige merken komen, gaat het licht aan’
Lees ook:Roorda: ‘Droomde marketingjury van Gsus-meisje?’
Lees ook:Zorgen voor reclamemakers: A-merk verliest statuur in supermarkt
Lees ook:Reclame voor SkiBrogues, ‘de must-have ski accessoire’

3 reacties op “Roorda: ‘Marijnissen en Mao zijn allebei uitstekende marketeers’

  1. Carlos Witteman

    Wat een stijlloze vergelijking van Marijnssen en Mao. Net zo dom als “Roorda schrijft, net als Hitler, humorloze stukjes”.

      /   Beantwoorden  / 
  2. tom kniesmeijer

    Een handrem op de toekomst is nu juist de tijdgeest in Nederland en ook de orde en regelmaat van eind jaren 50/begin jaren zestig zijn weer in de mode, dus ja, die Marijnissen heeft een goed marketingverhaal. Ben benieuwd of hij gaat winnen! Mijn partij niet, maar wel goed ingespeeld op de tijdgeest en daarom een marketingprijs waard.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.