They're loving it… De reclame, in dit geval. Een commercial voor Happy Meals van McDonald's is door een jury van dertien kinderen uitgeroepen tot beste televisiecommercial gericht op kinderen. De kinderjury voorzag op de redactie van het blad Marketing Tribune 23 commercials van een rapportcijfer, meldt Zibb.nl. De kinderjury had verder veel waardering voor
commercials van Haribo Happy World, Fruittella en Donald Duck. De kinderen hadden overigens wel veel moeite te vertellen wat ze goed vonden aan de reclames. ‘Je kunt er om lachen', bleek het enige argument.
Over commercials die ze slecht vonden, zoals voor het koekje Lu, hadden ze wel het een en ander te zeggen. Ze vinden het overdreven en bovendien ‘nageaapt van Unox'. De commercials die een laag cijfer scoorden wereden door de kinderen in hhet algemeen ongeloofwaardig gevonden.
Overigens staan fastfood- en snoepreclames gericht op kinderen ter discussie in diverse Europese landen, in het kader van de strijd tegen vetzucht (obesitas). Vooral allerhande cadeautjes die worden weggegeven bij onder meer fastfoodrestaurants zijn uit den boze, en worden ook steeds vaker geschrapt uit het assortiment.
Lees ook:Eng. Dat vinden kids VS van McDonald’s nieuwe Mascotte ‘Happy’
Lees ook:‘Afspraken over reclame gericht op kinderen goeddeels nageleefd’ zegt levensmiddelenbranche na onderzoek SRC
Lees ook:Gratis meloenen reclame actie McDonald’s met dagblad Metro
Lees ook:Engels pleidooi voor verbod kinderreclame
Lees ook:‘Veel minder verzucht jeugd als fastfoodreclame van tv verdwijnt’